O specie dispărută își îngropa morții cu 100.000 de ani înaintea oamenilor. Descoperirea care poate rescrie istoria

Experții au descoperit că o specie dispărută își îngropa morții cu 100.000 de ani înaintea oamenilor, un detaliu care ar putea rescrie evoluția genului Homo.

Publicat: 12 iunie 2023, 15:00

Potrivit experților, specia Homo naledi își îngropa morții cu până la 100.000 de ani înainte ca oamenii să aibă un comportament similar. Această specie avea creierul de o dimensiune de aproape o treime din creierul oamenilor moderni.

Descoperirea ridică semne de întrebare legate de evoluția genului Homo, din care fac parte și oamenii, scrie CNN.

În plus, se pare că specia Homo naledi folosea și simboluri, tot cu zeci de mii de ani înaintea oamenilor.

O specie dispărută își îngropa morții cu 100.000 de ani înaintea oamenilor

Până acum, comportamentul funerar și sculptarea simbolurilor pe pereții peșterilor erau asociate cu specii care aveau creierul mai mare. Printre acestea se numără Homo sapiens și Oamenii de Neanderthal

Acum, se pare că o specie dispărută își îngropa morții cu mult înaintea noastră. Descoperirea a fost descrisă în 3 studii separate, care vor fi publicate în jurnalul eLife.

„Aceste descoperiri recente sugerează că Homo naledi aveau înmormântări intenționate, folosirea simbolurilor și activități prin care era creată semnificație,” a declarat paleoantropologul Lee Berger. El a condus 2 dintre cele 3 studii. „Indică faptul că aceste specii cu creier mai mic, de rude ale oamenilor antici, aveau practici complexe legate de moarte.”

„Acest lucru înseamnă nu doar că oamenii nu sunt unici în dezvoltarea acestor practici simbolice. Dar că posibil nici nu am inventat asemenea comportamente,” a continuat Berger.

Fosilele Homo naledi, o specie dispărută care își îngropa morții înainte oamenilor, au fost descoperite inițial în sistemul de peșteri Rising Star, din Africa de Sud. Descoperirea a avut loc în 2013. Berger și echipa sa au studiat aceste peșteri de atunci.

Echipa a descoperit rămășițele adulților și copiilor Homo naledi. Aceștia au fost așezați în poziție fetală și acoperiți cu pământ. Aceste înmormântări au avut loc cu cel puțin 100.000 de ani înaintea celor mai vechi înmormântări Homo sapiens descoperite până acum.

Homo naledi foloseau și simboluri

Reprezentanții speciei Homo naledi mergeau pe 2 picioare și manipulau obiectele cu mâinile precum oamenii. Dar erau mai scunzi și mai slabi decât oamenii, cu cranii mai mici. Echipa a descoperit și simboluri sculptate în pereții peșterii. Acestea au fost descrise drept simboluri geometrice.

Nu se știe exact ce înseamnă aceste simboluri și dacă specia le folosea pentru a comunica. Cu aceste descoperiri, Homo naledi, o specie dispărută care își îngropa morții acum sute de mii de ani, ar fi avut unele comportamente complexe înaintea oamenilor. Potrivit experților, arta rupestră ar avea o vechime de 241.000 – 335.000 de ani.

„Ce putem spune e că aceste simboluri geometrice create intenționat aveau o semnificație pentru naledi,” potrivit lui Agustin Fuentes. El e conducătorul celui de-al 3-lea studiu. „Ceea ce înseamnă că au petrecut mult timp și au depus mult efort și și-au riscat viața pentru a grava aceste lucruri. În locuri în care îngropau cadavrele.”

Potrivit lui Fuentes, această descoperire ridică semne de întrebare privind istoria evoluției umane.

„Obstacolul aici e că acum că știm că Homo naledi, dincolo de Homo sapiens și Denisovan și alții, aveau un comportament pe care noi, doar în urmă cu câteva decenii, îl credeam unic pentru specia noastră,” a declarat Fuentes.

Lună plină mare, pe cer albastru, ca ultima Super Lună a anului 2022