Telescopul James Webb a trimis prima imagine clară cu o stea. Observatorul a depășit așteptările experților

Telescopul James Webb a trimis prima imagine clară cu o stea surprinsă până acum, prin care a depășit așteptările experților.

Publicat: 18 martie 2022, 7:23

NASA a depășit un nou prag în pregătirea noului Telescop Spațial James Webb. Inginerii susțin că au reușit să focuseze observatorul de miliarde de dolari. Pentru test, ei au surprins imaginea clară a unei stele.

Experții susțin că imaginea le-a depășit așteptările, potrivit BBC News

Pentru a atinge acest stadiu, oglinzile Webb au fost aliniate la distanțe mai mici decât grosimea unui fir de păr.

Telescopul James Webb a trimis prima imagine clară cu o stea

Agenția susține că mai sunt necesari numeroși alți pași înainte ca telescopul să fie declarat funcțional complet. Lee Feinberg, inginerul NASA care a condus echipa care s-a ocupat de dezvoltarea elementelor optice ale Webb, a descris lansarea publică a primei imagini în focus drept „fenomenală”.

„Nu vezi doar steaua și țepii săi de difracție, dar vezi și alte stele în cadru, care sunt în focus, așa cum ne-am aștepta, și tot felul de alte structuri interesante pe fundal,” a declarat Feinberg despre cum Telescopul James Webb a trimis prima imagine clară cu o stea.

„Chiar am realizat analize detaliate ale imaginilor pe care le primim și, până acum, ce descoperim e că performanța e la fel de bună, dacă nu chiar mai bună, decât predicțiile noastre cele mai optimiste,” a continuat expertul.

Telescopul James Webb e considerat succesorul celebrului Telescop Spațial Hubble. Acesta a fost lansat în spațiu pe 25 decembrie, cu ajutorul unei rachete Ariane-5.

Printre țelurile experților cu acest observator e realizarea imaginilor cu primele stele care au apărut în univers. În plus, va investiga planete aflate la distanțe mari, pentru a vedea dacă pot susține viața. Telescopul James Webb ar putea detecta viața extraterestră.

Pentru ca James Webb să funcționeze optim, observatorul a fost echipat cu o oglindă principală de 6.5 metri. Aceasta e compusă din 18 segmente. Pentru că era atât de mare, a fost pliată astfel încât să încapă pe racheta Ariane. Acum, Telescopul James Webb a trimis prima imagine clară cu o stea.

Oglinda principală a Telescopului a fost ajustată

După lansare, primele stadii importante de care s-au ocupat inginerii au fost legate de deschiderea scutului solar și a oglinzii principale.

Elementele optice ale Telescopului trebuie să funcționeze în armonie pentru a putea surprinde imaginile complexe necesare studiilor pe care vor să le realizeze experții.

Vezi mai multe imagini cu Telescopul James Webb ÎN GALERIA FOTO!

Telescopul James Webb înainte de lansare, într-un hambar, cu oglinzile galbene. Experții NASA estimează că Telescopul James Webb are combustibil pentru mai mult de 10 ani
Telescopul James Webb va studia spațiul de la o distanță de peste 1 milion de kilometri de Terra / Profimedia Images

„Acum am atins punctul numit „alinierea limitată de difracție” a telescopului. Imaginile sunt toate în focus cât de precis permit legile fizicii,” a declarat Marshall Perrin, din cadrul Space Telescope Science Institute, despre cum Telescopul James Webb a trimis prima imagine clară cu o stea.

Această aliniere a fost posibilă datorită unui instrument specific de pe Webb. Acesta se numește NIRCam.

Steaua surprinsă în imagine e „o stea generică, anonimă”, dar avea nivelul optim de luminozitate, potrivit experților. Cum arată Telescopul James Webb după ce a ajuns la destinația finală.

Webb poate vedea steaua în lungimi de undă de 2 microni, infraroșii. Acestea nu pot fi văzute cu ochiul liber, dar pot fi surprinse de observator.

„Imaginile de inginerie pe care le vedem azi la fel de clare precum cele pe care le poate surprinde Hubble, dar sunt la o lungime de undă de lumină care e complet invizibilă pentru Hubble,” a declarat Jane Rigby, din cadrul Goddard Space Flight Center, NASA. „Așa că acest lucru ne ajută să vedem universul foarte, foarte clar.”

William Shatner în timpul zborului New Origin în spațiu, octombrie 2021. Sunt toți trei îmbrăcați în uniforme albastre