Imagini surprinse de NASA pe Marte confirmă temerile legate de misiunea Chinei. Ce au descoperit experții

Noi imagini surprinse de NASA pe Marte confirmă temerile legate de misiunea Chinei cu roverul Zhurong, despre care au existat numeroase zvonuri în ultimele luni.

Publicat: 3 martie 2023, 13:34

Imaginile au scos la iveală faptul că primul rover chinez de pe Marte, Zhurong, nu s-a mișcat de mai multe luni. Surse susțin că experții din China se tem că nu pot restabili contactul cu Zhurong și salva misiunea.

Imaginile au fost surprinse cu ajutorul Mars Reconnaissance Orbiter, deținut de NASA, scrie Business Insider.

În acestea, se vede că roverul era activ la începutul anului trecut. Acesta s-a mișcat în perioada martie – septembrie 2022.

Imagini surprinse de NASA pe Marte confirmă temerile legate de misiunea Chinei

Potrivit South China Morning Post, Zhurong a intrat în hibernare în mai 2022. Planul era ca perioada de hibernare să aibă loc în timpul iernii de pe Marte, când apar furtuni de masive periculoase pe Planeta Roșie. China nu e singura țară care a apelat la această strategie. Și misiunile NASA hibernează pe Marte, pentru a conserva energia atunci când lumina Soarelui nu e atât de puternică.

Acum, imagini surprinse de NASA pe Marte arată că Zhurong nu s-a mai mișcat de luni de zile. Planul inițial era ca Zhurong să înceapă iar activitatea în luna Decembrie. Potrivit unei surse, experții nu au mai putut lua contact cu roverul, scrie South China Morning Post.

NASA a surprins imaginile pe 7 februarie 2023. Se pare că Zhurong nu s-a mai mișcat din septembrie 2022. E posibil ca prima misiune chineză de explorare a planetei Marte să aibă aceeași soartă ca alte misiuni ale NASA din trecut.

Recent, China a găsit o nouă resursă importantă pe Lună.

Se pare că problema ar fi praful care blochează razele Soarelui, sursa de energie folosită de astfel de vehicule.

Zhurong a amartizat pe 15 mai 2021. Misiunea sa era să exploreze regiunea vastă Utopia Planitia, pentru a găsi gheață sub roca vulcanică. Zhurong e primul rover chinez. A fost creat pentru a fi operațional timp de 3 luni. El a funcționat și după această perioadă, dar imagini surprinse de NASA pe Marte arată că vehiculul spațial nu s-a mai mișcat de aproape jumătate de an.

China nu a oferit informații recente despre Zhurong

O sursă anonimă a declarat pentru South China Morning Post că „cel mai probabil, furtunile de nisip au afectat serios capacitatea roverului Zhurong de a folosi panourile solare pentru a genera energie”.

Roverul Perseverance, trimis pe Marte de către NASA, folosește energie nucleară pentru a evita astfel de situații. Ca urmare, nu are nevoie de panouri solare și de raze pentru a funcționa. În schimb, se bazează pe energia generată de plutionul pe care îl are la bord.

Imagini surprinse de NASA pe Marte arată că roverul chinez nu a avut aceeași soartă. Pentru că are nevoie de energie solară pentru a funcționa, a întâmpinat probleme. Același lucru s-a întâmplat și cu primele rovere trimise de NASA pe Marte, precum Opportunity, în 2018. După o furtună, experții nu au mai putut contacta roverul din acel punct.

„De la un selfie surprins la câteva zile după ce Zhurong a amartizat în 2021, putem observa că panourile solare erau curate atunci. Dar imagini surprinse în luna ianuarie 2022 au arătat că panourile erau acoperite de un strat gros de praf,” a declarat sursa.

„Nu e greu să ne imaginăm că după o furtună serioasă, probabil că Zhurong a fost acoperit de praf roșu de pe Marte,” a continuat sursa.

În acest moment, China nu a confirmat statusul roverului de pe Marte. Zhurong e un element important în prima misiune interplanetară a țării.

4 astronauți care au revenit pe Pământ pe 12 martie 2024, la bordul unei capsule SpaceX, îmbrăcați în uniforme cu alb și negru