NASA a descoperit un obiect inedit pe Marte. Imaginea care a surprins experții

NASA a descoperit un obiect inedit pe Marte, cu ajutorul roverului Curiosity, ce explorează suprafața Planetei Roșii.

Publicat: 12 februarie 2023, 11:35

Curiosity a descoperit un meteorit inedit pe suprafața planetei Marte. Roverul explora Muntele Sharp, cel înalt punct din Craterul Gale. Meteoritul e format, în mare parte din fier și nichel, și a primit și o denumire amuzantă: Cacao.

Cacao un diametru de 30 de centimetri și se numără printre meteoriții descoperiți de Curiosity în peste 1 deceniu de activitate pe Marte, scrie Science Alert.

Curiosity a amartizat în Craterul Gale, pe Planeta Roșie, în august 2012.

NASA a descoperit un obiect inedit pe Marte

Cacao are un aspect foarte diferit de mediul în care a fost descoperit. Suprafața planetei e roșie, dar meteoritul e gri închis și are aspect de metal. În plus, are o suprafață netedă și colțuri rotunjite. Acestea sunt semne că a trecut printr-o atmosferă.

NASA a descoperit acest obiect cosmic inedit pe Marte cu un accesoriu important al Curiosity – Mastcam. Camera a surprins mai multe imagine cu meteoritul pe 27 ianuarie 2032, cea de-a 3.724-a zi petrecută pe Marte. Culorile din imagine au fost corectate pentru a se potrivi cu perspectiva unui om de pe Pământ.

Adânciturile din meteorit se numesc regmaglifuri. Acestea sunt extrem de interesante pentru experți, mai ales pe meteoriții din fier. Aceste semne demonstrează că meteoritul a trecut printr-o atmosferă.

Atmosfera planetei Marte e mult mai rarefiată decât cea a Pământului. Chiar și așa, reușește să creeze o forță de frecare îndeajuns de mare pentru a încălzi suprafața meteoritului. Regmaglifurile sunt, probabil, create de mix vortexuri de gaze fierbinți, care au topit roca atunci când a pătruns în atmosferă. Recent, NASA a găsit o piatră prețioasă pe Marte.

E posibil ca meteoritul Cacao, un obiect cosmic inedit care a fost descoperit de NASA pe Marte, să se fi aflat pe această planetă de mult timp.

NASA a descoperit mai mulți meteoriți pe Marte

Cacao nu e primul meteorit descoperit de NASA pe Marte. În 2016, Curiosity a găsit un alt meteorit din metal. Cum avea aproximativ mărimea unei mingi de golf, acesta a fost poreclit Piatra Ou.

Meteoriții din fier și nichel sunt cei mai rari. Până acum, reprezintă doar 6% dintre meteoriții văzuți vreodată. Pentru că au un aspect inedit, sunt expuși des în colecții, în întreaga lume. În plus, au șanse mai mari să supraviețuiască trecerii prin atmosferă.

Cacao, un obiect inedit de pe Marte ce a fost descoperit de NASA, e un astfel de meteorit. Cele mai multe roci din această categorie provin din centrul distrus al fenomenului care produce planete, de la începutul Sistemului Solar. Recent, roverul Perseverance a găsit o „comoară” de materie organică pe Marte.

Acele obiecte cosmice erau îndeajuns de mari pentru a se putea desprinde, atunci când erau topite.

Astfel de fenomene nu durau mult și, de cele mai multe ori, se desprindeau în asteroizi. Experții sunt extrem de interesați de studierea meteoriților din această categorie. Pot avea vechimi de miliarde de ani și pot oferi informații despre începutul Sistemului Solar și formării planetelor.

Imagine cu suprafața Lunii, realizată cu LRO, cu care NASA a surprins un obiect zburător recent