Cercetătorii europeni sunt îndemnați să participe la o misiune NASA „unică în viață”. Ce vrea să facă agenția spațială

Cercetătorii europeni sunt îndemnați să participe la o misiune NASA „unică în viață”, ce ar reprezenta un pas important pentru explorarea spațială.

Publicat: 4 iunie 2024, 14:53 / Actualizat: 4 iunie 2024, 15:53

Experții europeni au fost îndemnați să participe la misiunea NASA pentru a asigura succesul unuia dintre cele mai ambițioase proiecte spațiale din acest secol. NASA vrea să trimită o sondă către misteroasa planetă Uranus.

Misiunea ar oferi „oportunitatea de a participa la o misiune istorică, de primă clasă” pentru cercetători, scrie The Guardian

Apelul public a fost publicat în Nature, unul dintre cele mai cunoscute jurnale științifice din lume, într-un articol special. În acesta, Agenția Spațială Europeană era rugată să accepte un parteneriat internațional cu NASA.

O cooperare între ESA și NASA ar asigura încheierea cu succes a proiectului, la un budget mai redus. În această misiune, experții vor să plaseze în orbita planetei Uranus o navă ce va lansa o sondă în atmosfera densă.

Cercetătorii europeni sunt îndemnați să participe la o misiune NASA „unică în viață”, cea mai complexă din acest secol, până acum. Experții anticipează ca dezvoltarea misiunii să dureze 10 ani. După care vor urma alți 12-15 ani de la lansare până când nava va ajunge în orbita planetei.

Articolul din Nature a fost scris de Olivier Mousis, profesor în cadrul Universității Aix-Marseille, și Robin Canup, expert în cadrul Southwest Research Institute, Colorado.

„Lipsa unei implicări substanțiale din partea Europei în ceea ce va fi probabil o misiune unică în viață va afecta negativ o comunitate mare de cercetători, ingineri și tehnicieni implicați în explorarea spațială, din Europa, ce au un interes semnificativ în planete și în căutarea formelor de viață extraterestră,” au scris experții în articolul în care cercetătorii europeni sunt îndemnați să participe la o misiune NASA către Uranus.

Un parteneriat SUA-Europa are un precedent în explorarea spațială. În 2004, nava Cassini a intrat în orbita Saturn înainte să lanseze sonda creată de ESA, numită Huygens.

ESA și NASA pot colabora pentru misiunile spațiale

Experții susțin că Uranus are aspecte care au o importanță științifică specială. Celelalte planete din Sistemul Solar au o rotație diferită față de cea a planetei Uranus, ce e mai înclinată. Deși nu e cea mai îndepărtată planetă de Soare, e cea mai rece.

În plus, pe Uranus există sezoane extrem de lungi. Fiecare pol petrece decenii întregi fie în lumină totală, fie în întuneric complet. O singură sondă spațială a vizitat Uranus până acum. În 1986, Voyager 2 a trecut pe lângă planetă.

În acel moment, experții au văzut de la distanță o planetă albastră, înconjurată de mai multe luni. De atunci, oamenii nu au mai vizitat Uranus. Dn acest motiv, cercetătorii europeni sunt îndemnați să participe la această misiune.

În urmă cu 2 ani, Academia Națională de Științe din SUA a publicat un raport despre NASA și sonda pentru Uranus, în care această misiune avea prioritate maximă.

Nu ar fi prima dată când ESA și NASA colaborează pentru o misiune spațială. Un astfel de parteneriat poate ajuta ambele agenții să ajungă în locuri izolate din Sistemul Solar.

Imagine digitală cu planeta Marte, pe fundal negru. Potrivit experților, apa de pe Marte ar fi dispărut mai recent decât se credea