Telescopul Euclid a descoperit planete „orfane”. Ce se întâmplă pe ele e foarte diferit față de Pământ

Telescopul Euclid a descoperit planete „orfane”, ce au condiții foarte diferite de cele ale Pământului, deși ar putea găzdui viața, potrivit experților.

Publicat: 2 iunie 2024, 8:25 / Actualizat: 2 iunie 2024, 12:30

Planetele „orfane” sunt cele care nu orbitează în jurul unei stele. Cum nu sunt legate de un corp ceresc mai mare, care l-ar atrage cu forța sa gravitațională, aceste planete plutesc în derivă în univers.

În plus, au anumite particularități diferite față de planetele care orbitează în jurul unei stele, precum cele din Sistemul Solar.

Chiar și așa, unii experți cred că astfel de planete pot găzdui viața.

Telescopul Euclid a descoperit planete „orfane”

Telescopul spaţial european Euclid a descoperit şapte noi planete „orfane”. Acestea sunt corpuri cereşti solitare care plutesc în derivă în spaţiul interstelar, fără să aibă nicio legătură cu o stea, informează AFP, scrie AGERPRES

Spre deosebire de Terra, pe aceste planete nu există zi, noapte, nici luni sau ani. Cu toate acestea, oamenii de ştiinţă sunt de părere că unele dintre ele ar putea găzdui forme de viaţă. Iar numărul lor ar fi de câteva miliarde de miliarde într-o galaxie.

Descoperirea noilor planete „orfane” a fost anunţată recent trecută într-un studiu ştiinţific publicat pe platforma arXiv.org. Publicarea a avut loc cu puţin timp înainte de anunţul referitor la noile imagini şi date obţinute cu ajutorul telescopului Euclid.

Aceste planete rătăcitoare sunt giganţi gazoşi. Fiecare are o masă de cel puţin patru ori mai mare decât cea a lui Jupiter. Au fost descoperite în Nebuloasa Orion, o pepinieră stelară situată la aproximativ 1.500 de ani-lumină de Pământ.

Recent, Telescopul James Webb a descoperit cea mai îndepărtată galaxie din univers.

Telescopul Euclid a descoperit planete „orfane” ce reprezintă „doar vârful aisbergului”, a declarat astronomul spaniol Eduardo Martin, autorul principal al studiului. Însă depistarea lor echivalează cu „căutarea acului în carul cu fân”, a adăugat el. Deoarece aceste planete nu reflectă lumina unei stele apropiate.

Cele şapte planete de acest tip observate de telescopul Euclid au avantajul de a fi mai calde. Aşadar, de a produce o radiaţie care a facilitat descoperirea lor.

Viața ar putea exista pe astfel de planete

Telescopul Euclid, lansat în spaţiu anul trecut, a confirmat existenţa a zeci de alte planete „orfane”, detectate anterior.

Cercetările ştiinţifice au sugerat că pentru fiecare stea există aproximativ 20 de planete rătăcitoare. Care nu fac parte din niciun sistem stelar. Acest lucru înseamnă că ar exista câteva miliarde de miliarde de astfel de planete în Calea Lactee. Și un număr incalculabil la nivelul întregului Univers.

Lansarea în 2027 a telescopului spaţial Roman, dezvoltat de NASA, ar putea contribui la calcularea cu un grad mai mare de precizie a numărului lor.

Aceste corpuri cereşti stranii îi evocă lui Gavin Coleman, astronom la Universitatea Queen Mary din Londra, un „sentiment de mirare şi de mister”.

„Cu toţii am crescut văzând Soarele pe cer, ceea face să fie fascinant să ne gândim la o planetă care pluteşte în derivă în spaţiu fără nicio stea la orizont”, a adăugat el după ce telescopul Euclid a descoperit șapte planete „orfane”.

Unele dintre ele nu sunt însă chiar atât de singure. Dintre cele peste 20 de planete „orfane” confirmate de telescopul Euclid, cel puţin patru ar fi planete binare. Adică orbitează una în jurul celeilalte.

Eduardo Martin consideră că „unii dintre vecinii noştri cei mai apropiaţi sunt fără îndoială planete orfane”.

Fără a beneficia de razele unei stele apropiate, aceste corpuri cereşti au reputaţia de a fi extrem de reci, având o suprafaţă îngheţată.

Gaură neagră, cu margine mov, pe fundal negru. Recent, experții au creat o gaură neagră în laborator