Un eveniment cosmic rar va putea fi observat pe cer la finalul lunii martie. Ce se va întâmpla cu 5 planete din Sistemul Solar

Un eveniment cosmic rar va avea loc la finalul lunii martie și va putea fi observat pe cer în mai multe locații din lume.

Publicat: 23 martie 2023, 12:32

Jupiter, Mercur, Venus, Uranus și Marte se vor alinia pe cer, într-o formă arcuită. Fenomenul rar va putea fi observat în serile din perioada 25 - 30 martie, în apropierea Lunii. De pe data de 28 ianuarie, Jupiter nu va mai fi la fel de vizibilă pe cer, așa că experții recomandă să observi acest fenomen înainte de această zi.

Dacă vrei să observi toate cele 5 planete, atunci e important să iei în considerare ora exactă și condițiile meteo din acea noapte, scrie Science Alert

Unele dintre planetele aliniate vor putea fi observate chiar și în zona aglomerate, cu un nivel mare de luminozitate, precum orașele.

Un eveniment cosmic rar va putea fi observat pe cer la finalul lunii martie

Venus va fi cea mai ușor de găsit pe cer și de observat cu ochiul liber. E al 3-lea cel mai luminos obiect de pe cer, după Soare și Lună. Unele dintre celelalte planete, însă, precum Uranus și Mercur, nu vor fi la fel de vizibile cu ochiul liber.

Pentru a urmări acest eveniment cosmic rar, e posibil să ai nevoie de un echipament special, precum binoclu sau telescop, dacă trăiești într-o zonă aglomerată și luminoasă, precum un oraș. Poți încerca să mergi în zone izolate, fără surse de lumină artificială. Acolo sunt șanse mai mari să vezi planetele cu ochiul liber, fără instrumente.

Planetele vor fi vizibilă în această linie arcuită înainte de apus. Pentru a vedea Jupiter și Mercur, trebuie să te uiți spre linia de orizont. Dintre toate cele 5 planete, Uranus are cele mai mici șanse să poată fi văzută cu ochiul liber.

Și planeta Saturn va putea fi vizibilă

Pentru a vedea fenomenul, trebuie să te uiți în partea vestică, atunci când abia a apus Soarele. Jupiter și Mercur vor fi vizibile pentru mai puțin de 1 oră după apus. După aceea, vor coborî mai jos de linia orizontului și nu vor mai fi vizibile. După aceea, Venus va avea o vizibilitate mai mare, în acest eveniment cosmic rar, un fenomen astronomic inedit din luna martie.

Venus se va vedea deasupra planetei Jupiter. Uranus va fi vizibilă deasupra Venus, în partea stângă. Uranus va mai fi vizibilă timp de 1-2 ore, înainte să dispară și ea de pe cer. În schimb, Marte va va apărea roșie și sus pe cer, deasupra Lunii, în perioada 25-27.

De pe 28 martie, Marte se va afla sub Lună și va rămâne pe cer timp de mai multe ore. Dacă stai treaz toată noaptea pentru a urmări acest eveniment cosmic rar, mai ai parte de un detaliu. Înainte de răsărit, poți observa planeta Saturn în partea estică, pe 27 și 28 martie.

Venus și Jupiter s-au mai apropiat în 2023. În februarie, au fost atât de apropiate încât au părut că se „sărută” pe cer.

În 2023, vor avea loc numeroase fenomene astronomice inedite. Printre acestea se numără ploi de meteoriți, eclipse și Luni pline.

Asteroid care e foarte aproape de Pământ și seamănă cu Luna, pentru a ilustra cum experții au descoperit o nouă cvasi-Lună lângă planeta noastră