Un asteroid potențial periculos a fost descoperit aproape de Pământ. Cum a rămas ascuns până acum

Un asteroid potențial periculos a fost descoperit abia acum de astronomi, deși s-a apropiat îngrijorător de Pământ în trecut.

Publicat: 11 septembrie 2023, 10:30 / Actualizat: 11 septembrie 2023, 11:33

Noua reușită a fost posibilă cu un algoritm cu inteligență artificială. Acesta a găsit primul său asteroid „potențial periculos”, potrivit experților din cadrul Universității din Washington. Algoritmul, numit HelioLinc3D, încă se afla în faza de testare.

Asteroidul descoperit, numit  2022 SF289, avea o dimensiune notabilă, potrivit CBS News

A fost găsit în timp ce experții testau algoritmul în Hawaii.

Un asteroid potențial periculos a fost descoperit aproape de Pământ

Astronomii au descoperit un asteroid de dimensiunea unui zgârie-nori în apropiere de Terra. Reușita a fost posibilă cu ajutorul unui nou algoritm. Acesta a fost conceput pentru detectarea rocilor spaţiale mari şi potenţial letale, informează livescience.com, scrie AGERPRES

Asteroidul cu diametrul de 180 de metri e denumit oficial 2022 SF289 și considerat un asteroid potențial periculos. E suficient de mare şi orbitează suficient de aproape de Pământ pentru a fi considerat un asteroid potenţial periculos (PHA). E unul dintre cele aproximativ 2.300 de obiecte similare astfel clasificate. Astfel de obiecte spațiale ar putea provoca distrugeri în masă pe Terra în cazul unei coliziuni directe cu planeta noastră. Din fericire, nu există un risc de coliziune cu acest asteroid în perioada imediat următoare.

Acel asteroid s-a apropiat destul de mult de Pământ în septembrie 2022. Atunci, a zburat la aproximativ 7.2 milioane de kilometri de planeta noastră, potrivit NASA. Cu toate acestea, astronomii din lumea întreagă nu au reuşit să îi detecteze prezenţa în datele telescopice în niciun moment – înainte, în timpul sau după acea apropiere – întrucât corpul ceresc a fost „ascuns” de lumina emisă de stelele din Calea Lactee.

Recent, ei au observat prezenţa acestei roci spaţiale în momentul în care au testat un nou algoritm. HelioLinc3D a fost conceput pentru detectarea asteroizilor mari cu ajutorul unor secvenţe mici de date ştiinţifice. Detectarea unui PHA atât de „şiret” încât evită să fie detectat prin metodele tradiţionale reprezintă o mare victorie pentru noul algoritm. Acesta va fi utilizat în curând cu scopul de a analiza în amănunţime datele culese de Observatorul Vera C. Rubin.

Algoritmul va începe operațiunile în 2025

Acesta e un telescop de ultimă generaţie amplasat în munţii din Chile. Îşi va începe operaţiunile de detectare a asteroizilor la începutul anului 2025, dar a avut prima reușită cu un asteroid potențial periculos care a fost descoperit în cadrul testului din Hawaii.

„Aceasta este doar mică mostră din ceea ce ne putem aştepta de la Observatorul Rubin peste mai puţin de doi ani, când algoritmul HelioLinc3D va descoperi astfel de obiecte în fiecare noapte,” a declarat Mario Juric, directorul Institutului pentru Cercetări Intensive ale Datelor din Astrofizică şi Cosmologie din cadrul Universităţii Washington şi coordonatorul echipei care a creat noul algoritm.

Pentru detectarea primului asteroid, astronomii au testat algoritmul folosind date de arhivă furnizate de observatorul Asteroid Terrestrial-impact Last Alert System (ATLAS) din Hawaii. Aceasta realizează cel puţin patru fotografii cu aceeaşi zonă a boltei cereşti în fiecare noapte. Cercetarea a dezvăluit ceva ce ATLAS nu observase. Un asteroid mare, vizibil în trei fotografii separate ce au fost realizate pe 19 septembrie 2022 şi în următoarele trei nopţi. Acesta e un asteroid potențial periculos, care a fost descoperit de algoritm.

ATLAS este setat în aşa fel încât un obiect trebuie să apară în patru imagini separate realizate într-o singură noapte pentru ca un obiect să poată fi considerat un asteroid. Întrucât 2022 SF289 nu a întrunit aceste criterii, omenirea nu a ştiut niciodată despre apropierea lui de Pământ.

În schimb, algoritmul HelioLinc3D a fost conceput pentru a combina detectările de asteroizi furnizate de o cantitate mult mai mică de date. Observatorul Rubin, pentru care acest algoritm a fost creat, va scana cerul doar de două ori pe noapte, dar cu mult mai multe detalii în comparaţie cu majoritatea observatoarelor moderne, potrivit oamenilor de ştiinţă.

Bufniță albă, cu cioc negru și ochi galbeni, care se uită surprinsă spre cameră și spre cel mai „lacom” prădător din istoria Pământului