Telescopul Gaia a dezvăluit ADN-ul stelelor și „cutremure stelare”. Cum explică astronomii fenomenul inedit

Telescopul Gaia a dezvăluit ADN-ul stelelor și un fenomen pe care experții l-au numit „cutremure stelare”, în cadrul unui studiu detaliat al Căii Lactee.

Publicat: 19 iunie 2022, 7:23

Astronomii au dezvăluit cea mai detaliată analiză a Căii Lactee. Aceasta a scos la iveală mii de „cutremure stelare” și ADN-ul stelelor. Studiul a fost posibil cu ajutorul Telescopului Gaia și va ajuta la identificarea locațiilor ce ar putea fi locuite, din galaxia noastră.

Observațiile Gaia s-au axat pe aproape 2 miliarde de stele. Acestea reprezintă aproximativ 1% din totalul stelelor din Calea Lactee, potrivit The Guardian

Cu ajutorul acestor date, astronomii pot reconstrui stuctura galaxiei noastre și pot determina cum a evoluat timp de miliarde de ani.

Telescopul Gaia a dezvăluit ADN-ul stelelor și „cutremure stelare”

Telescopul spaţial Gaia a furnizat noile sale date despre aproape două miliarde de stele din Calea Lactee. Precizia fără precedent permite realizarea unei hărţi a galaxiei noastre, relatează AFP, scrie AGERPRES.

”Este o zi fantastică pentru astronomie, care deschide porţile pentru noi descoperiri despre Univers şi galaxia noastră”, a declarat Josef Aschbacher, directorul general al Agenţiei Spaţiale Europene (ESA), în cursul prezentării rezultatelor Gaia, una dintre principalele misiuni ştiinţifice ale agenţiei lansate în 2013. Cu Telescopul Gaia, echipa de cercetare a dezvăluit că a obținut date despre ADN-ul stelelor și „cutremure stelare”.

Observatorul spaţial, staţionat la 1,5 milioane de kilometri de Pământ în opoziţie cu Soarele, se află la a treia recoltare de date. Aceasta e menită să cartografieze galaxia noastră în toate dimensiunile sale şi să înţeleagă astfel originea, structura şi dinamica ei.

700 de milioane de date au fost trimise la sol în fiecare zi, timp de 34 de luni. Astfel, Gaia a reuşit să furnizeze informaţii despre mai mult de 1.8 miliarde de stele.

Recent, cea mai îndepărtată stea observată până acum a fost surprinsă de Telescopul Hubble. La ce distanță de Pământ se află Earendel.

Sunt furnizate o serie de detalii noi, cum ar fi 2,5 milioane de noi compoziţii chimice. Acest ADN stelar oferă informații despre locul de naştere al stelelor şi călătoria lor prin galaxie.

Dincolo de faptul că telescopul Gaia a dezvăluit ADN-ul stelelor, experții au observat pentru prima dată ”cutremurele” stelare.

Ce sunt „cutremurele stelare”

Cutremurele stelare sunt mişcări minuscule pe suprafaţa unei stele care îşi schimbă forma. Descoperirea deschide ”o mină de aur pentru ‘asteroseismologia’ stelelor masive” şi anume funcţionarea lor interioară, a explicat Conny Aerts de la Universitatea din Leuven (Belgia), membru al colaborării în cadrul misiunii telescopului Gaia.

”La toate nivelurile, Gaia depăşeşte aşteptările”, a afirmat François Mignard, responsabil ştiinţific al misiunii Gaia pentru Franţa.

Recent, Telescopul James Webb a fost lovit de un micrometeorit. Ce a dezvăluit NASA despre observatorul de 10 miliarde de dolari.

Rezultatele, prin care Telescopul Gaia a dezvăluit ADN-ul stelelor și „cutremure stelare”, au condus la aproximativ 50 de articole ştiinţifice. Acestea conturează portretul unei galaxii ”mult mai turbulente” decât se aştepta, a declarat pentru AFP astronomul de la Observatorul de pe Coasta de Azur.

”Am crezut că a ajuns într-o stare staţionară, învârtindu-se uşor, ca un fluid amestecat uşor cu o lingură de lemn. Dar deloc!”, a explicat François Mignard.

”Galaxia noastră este un creuzet magnific de stele”, a conchis Alejandra Recio-Blanco de la Observatorul de pe Coasta de Azur.

Nivelul de precizie al Gaia este de aşa natură încât ”ne va permite să urmărim trecutul Căii Lactee în urmă cu peste 10 miliarde de ani”, a adăugat Anthony Brown, preşedintele consorţiului internaţional DPAC.

Lună plină mare, pe cer albastru, ca ultima Super Lună a anului 2022