Cercetătorii de la Oxford au confirmat teoria lui Albert Einstein. Ce a prezis fizicianul în urmă cu peste 100 de ani

Teoria lui Albert Einstein pe care expertul a făcut-o publică în 1915, în urmă cu peste 100 de ani, tocmai a fost confirmată de către cercetători din cadrul Universității Oxford.

Publicat: 23 mai 2024, 7:23 / Actualizat: 23 mai 2024, 17:56

După peste 100 de ani, experții au confirmat în sfârșit una dintre teoriile lui Albert Einstein despre găurile negre. În 1915, Einstein a prezis că găurile negre ar trebui să aibă o „zonă de plonjare”.

În aceasta, forțele gravitației erau prea mari pentru ca materia să urmeze un tipar circular, scrie Daily Mail

Acum, experții au descoperit nu doar că aceste zone există. Dar și că acestea conțin unele dintre cele mai mari forțe gravitaționale din univers.

Cercetătorii de la Oxford au confirmat teoria lui Albert Einstein

Oamenii de ştiinţă au demonstrat una dintre teoriile lui Albert Einstein. Au dovedit nu doar existenţa unei regiuni „de plonjare” din jurul unei găuri negre în care materia se prăbuşeşte, ci şi a faptului că această zonă exercită unele dintre cele mai puternice forţe gravitaţionale identificate până în prezent în galaxie, relatează DPA/PA Media, scrie AGERPRES

Teoria lui Albert Einstein afirmă că este imposibil ca particulele de materie să urmeze orbite circulare atunci când se află în apropierea unei găuri negre. În schimb, acestea plonjează rapid spre obiect. Cu o viteză apropiată de cea a luminii.

Potrivit experţilor, descoperirile demonstrează că materia reacţionează la gravitaţie „în cea mai puternică formă posibilă”.

Noul studiu s-a concentrat pentru prima dată în profunzime asupra acestei regiuni. Cercetătorii de la Departamentul de Fizică al Universităţii Oxford din Anglia s-au bazat pe analiza datelor obţinute de la telescoape cu raze X. Pentru a ajunge la o mai bună înţelegere a forţei generate de găurile negre.

„Ceea ce este cu adevărat interesant este faptul că există multe găuri negre în galaxie. Iar noi dispunem acum de o nouă tehnică puternică spre a le folosi pentru a studia cele mai puternice câmpuri gravitaţionale cunoscute”, a declarat conducătorul studiului, dr. Andrew Mummery, de la Departamentul de Fizică al Universităţii Oxford.

„Teoria lui Albert Einstein a prezis că acest plonjon final ar exista. Însă este pentru prima dată când am reuşit să demonstrăm că acesta are loc. Gândiţi-vă la ea ca la un râu care se transformă într-o cascadă – până acum, noi ne-am uitat la râu. Aceasta este prima dată când vedem cascada,” a continuat Mummery.

Albert Einstein a prezis acest fenomen în 1915

„Credem că acest lucru reprezintă un nou pas înainte, interesant, în studiul găurilor negre. Ceea ce ne permite să cercetăm această zonă finală din jurul lor. Doar atunci vom putea înţelege pe deplin forţa gravitaţională”, a adăugat el.

„Acest plonjon final al plasmei are loc chiar la marginea unei găuri negre. Și arată modul în care materia răspunde la gravitaţie în cea mai puternică formă posibilă”, a precizat cercetătorul.

Potrivit oamenilor de ştiinţă, timp de multe decenii au existat numeroase dezbateri în rândul astrofizicienilor referitoare la posibilitatea de detectare a aşa-numitei regiuni de plonjare.

Echipa de la Oxford a petrecut ultimii doi ani dezvoltând modele pentru aceasta. În studiul care tocmai a fost publicat, a demonstrat prima detecţie confirmată a acestei posibilităţi de detectare, cu ajutorul telescoapelor cu raze X şi a datelor de la Staţia Spaţială Internaţională (ISS). Teoria lui Albert Einstein a fost făcută publică în urmă cu peste 100 de ani, în 1915.

Studiul a fost publicat în jurnalul ştiinţific Monthly Notices of the Astronomical Society. S-a concentrat asupra găurilor negre mai mici, relativ apropiate de Pământ, folosind date colectate de la telescoapele spaţiale.

În cursul acestui an, o a doua echipă de la Universitatea Oxford speră să realizeze primele filmări ale unor găuri negre mai mari şi mai îndepărtate.

Gaură neagră, cu margine mov, pe fundal negru. Recent, experții au creat o gaură neagră în laborator