Rotația nucleului Pământului începe să încetinească, susțin experții. Cum se vor schimba zilele

Rotația nucleului Pământului începe să încetinească, susțin experții, ceea ce ar putea avea un efect semnificativ asupra planetei noastre.

Publicat: 29 iunie 2024, 8:50 / Actualizat: 29 iunie 2024, 9:54

Centrul planetei noastre s-a învârtit neobișnuit de lent în ultimii 14 ani, potrivit unei noi cercetări. Dacă această tendință misterioasă va continua, atunci zilele Pământului s-ar putea lungi semnificativ pe viitor.

Interiorul planetei e o bucată de fier și nichel, de mărimea unei Luni, scrie Live Science.

Aceasta se află la o adâncime de peste 4.800 de kilometri sub suprafața Pământului.

Rotația nucleului Pământului începe să încetinească, susțin experții

Nucleul este înconjurat de un nucleu extern. Acesta e un strat extrem de fierbinte de metale topite, similare cu cele din nucleul intern. Nucleul e acoperit la rândul său de un strat de roci topite, cunoscut sub numele de manta. Deasupra acestui strat se află scoarţa terestră, scrie AGERPRES

Deşi întreaga planetă se învârte în jurul propriei axe, nucleul intern al Terrei poate să se învârtă cu o viteză uşor diferită faţă de manta şi de scoarţă datorită vâscozităţii nucleului extern. Dar rotația nucleului Pământului începe să încetinească la un ritm îngrijorător.

De când oamenii de ştiinţă au început să cartografieze straturile interne ale Pământului prin înregistrări detaliate ale activităţii seismice în urmă cu aproximativ 40 de ani, nucleul intern s-a învârtit uşor mai rapid decât mantaua şi scoarţa terestră. Dar, în noul studiu, publicat pe 12 iunie în revista Nature, cercetătorii au descoperit că, începând din 2010, rotaţia nucleului intern a început să încetinească. Acesta se învârte de acum puţin mai lent decât celelalte straturi ale Pământului.

„Când am văzut pentru prima dată seismogramele care sugerau această schimbare, am fost uluit”, a declarat John Vidale, seismolog la Universitatea Southern California, Dornsife. „Dar când am găsit alte două duzini de observaţii care semnalau acelaşi tipar, rezultatul a fost inevitabil.”

Dacă rotaţia nucleului intern al Pământului începe și continuă să încetinească, atracţia gravitaţională a acestuia ar putea, în cele din urmă, să determine straturile exterioare ale planetei noastre să se rotească ceva mai încet. Ceea ce ar modifica durata zilelor noastre, au scris cercetătorii.

Durata zilelor s-ar putea schimba

Cu toate acestea, orice schimbare potenţială ar fi de ordinul miimilor de secundă. Ceea ce înseamnă că modificarea duratei zilei „ar fi greu de remarcat”, a precizat John Vidale. Ca urmare, probabil că oamenii nu vor trebui să îşi actualizeze ceasurile şi calendarele pentru a se ajusta la astfel de diferenţe. Mai ales dacă va fi vorba despre o schimbare temporară.

Nu este pentru prima dată când cercetătorii au sugerat că rotaţia nucleului intern al Pământului încetineşte. Acest fenomen, cunoscut sub numele de „backtracking”, a fost dezbătut de aproximativ un deceniu. Dar a fost foarte greu de demonstrat.

În noul studiu, cercetătorii au analizat date obţinute de la peste 100 de seisme repetitive. Acestea sunt evenimente seismice produse repetat în acelaşi loc. Au fost înregistrate de-a lungul unei margini a plăcilor tectonice în Insulele Sandwich de Sud din sudul Oceanului Atlantic. Acestea au avut loc între 1991 şi 2023. Cu ajutorul acestora, experții au studiat cum rotația nucleului Pământului începe să încetinească

Fiecare seism le-a permis cercetătorilor să cartografieze poziţia relativă a nucleului în raport cu mantaua terestră. Iar prin compararea acelor măsurători, echipa ştiinţifică a putut să „vadă” felul în care rotaţia nucleului intern s-a modificat de-a lungul timpului.

Noul studiu reprezintă „cea mai convingătoare” dovadă de până acum că fenomenul „backtracking” se întâmplă cu adevărat, a spus John Vidale.

Imagine digitală cu planeta Marte, pe fundal negru. Potrivit experților, apa de pe Marte ar fi dispărut mai recent decât se credea