Planeta Pluto ar avea o geamănă, susțin experții. Cum s-a ascuns până acum chiar în Sistemul Solar

Experții susțin că planeta Pluto ar avea o geamănă care se află chiar în Sistemul Solar, în apropierea obiectului spațial.

Publicat: 20 iunie 2024, 14:02 / Actualizat: 20 iunie 2024, 17:45

Pluto e considerată o planetă pitică și și-a pierdut titlul de planeta oficială în urmă cu mai mulți ani. În urmă cu 18 ani, astronomii au descoperit o lume miniaturală, de gheață, numită Eris. Aceasta se află la miliarde de kilometri distanță de Neptun. Planeta care, la rândul ei, se află la o distanță de 4.5 miliarde de kilometri de Pământ.

Se pare că Pluto și Eris sunt rude, deși doar prima dintre ele a fost vizitată de echipament uman până acum, scrie Space.com.

Eris e atât de îndepărtată de Pământ încât, în observații, apare drept un singur pixel de lumină. Ca urmare, experții nu știu foarte multe despre ce se întâmplă pe Eris.

Planeta Pluto ar avea o geamănă, susțin experții

Experții cred că Eris are o atmosferă care îngheață. Ar avea și zăpadă care ar cădea pe suprafața de dedesubt, pentru că se află la marginea Sistemului Solar. E de aproximativ 68 de ori mai îndepărtată de Soare față de cât e Pământul.

Noi modele, bazate pe date surprinse de telescoapele radio din Chile, au scos la iveală faptul că planeta pitică Pluto ar avea o geamănă. Și aceasta ar fi Eris. Potrivit datelor, căldură rămasă de la nașterea planetei pare să se scurgă lent. Ca urmare, suprafața înghețată a planetei pitice se contractă.

Prin acest proces, Eris nu se mai comportă precum o planetă solidă, din piatră. Ci ca „un fel de brânză moale sau ceva similar”, susține Francis Nimmo, expert în cadrul Universității din California, coautorul studiului recent.

„Are tendința să se scurgă puțin,” a continuat Nimmo.

Deși nu se știu foarte multe detalii despre Eris, e considerată o geamănă „aproape perfectă” pentru planeta Pluto, ce ar avea o compoziție similară. Ambele planete pitice au aproximativ aceeași dimensiune, printre altele.

Eris a fost observată inițial în 2005, departe de Neptun, când părea puțin mai mare decât Pluto. Ceea ce a dus la o dezbatere în rândul cercetătorilor. La rândul ei, această dezbatere a dus la clarificarea definiției unei planete, moment în care Pluto a fost retrogradată la o planetă pitică. În urma disputei, noua planetă pitică identificată a fost numită Eris, după zeița discordiei din Grecia Antică.

Planeta pitică Eris a fost descoperită în 2005

Pentru cel mai recent studiu, Nimmo a lucrat cu Mike Brown, astronom din cadrul Caltech care a condus cercetarea ce a dus la descoperirea planetei Eris în 2005. Brown e cunoscut și drept omul care a „ucis Pluto”, pentru că a avut un rol important în retrogradarea planetei.

Cei 2 experți au estimat și masa satelitului Dysnomia, ce orbitează în jurul Eris. Cele 2 obiecte sunt legate de gravitație, așa că ambele sunt îndreptate una către cealaltă în aceeași parte.

Experții cred că acest lucru se întâmplă pentru această geamănă pentru planeta Pluto pentru că ar avea o influență asupra lui Eris similară cu cea a Lunii pe Pământ.

Noile date sugerează că Eris are un nucleu din piatră care e acoperit de un strat înghețat.

„Roca include mai multe elemente radioactive și acestea produc căldură. După aceea, această căldură trebuie să iasă cumva,” a continuat Nimmo. „Așa că pe măsură ce căldura iese, duce la mișcare lentă a gheții.”

Nimmo și Brown suspectează că suprafața Eris e „destul de netedă”. Și că orice detaliu de la suprafață probabil va fi șters de gheața în mișcare.

Imagine digitală cu planeta Marte, pe fundal negru. Potrivit experților, apa de pe Marte ar fi dispărut mai recent decât se credea