Ploaia de meteoriți din mai 2024. Când poți observa Eta Aquaride

Eta Aquaride, ploaia de meteoriți din mai 2024, e una dintre cele mai cunoscute din tot anul și oferă un spectacol inedit pe cer.

Publicat: 7 mai 2024, 16:04

Ploaia de meteoriți Eta Aquaride va avea loc în perioada 15 aprilie - 27 mai în acest an. Va atinge apogeul în noaptea de 5 - 6 mai, adică fix în noaptea de Înviere. Apogeul Eta Aquaride are loc, de obicei, în apropiere de Luna nouă.

Ceea ce înseamnă că lumina Lunii nu va acapara sclipirea meteoriților atunci când aceștia ard în atmosfera Pământului, scrie Space.com.

Meteoriții care creează această ploaie de stele provin din Cometa lui Halley. Eta Aquaridele sunt considerate o ploaie de stele puternică, vizibilă mai ales din emisfera sudică sau în apropiere de Ecuator. Dar poate fi observată și în latitudinile nordice în anumite condiții.

Ploaia de meteoriți din mai 2024

În punctul maxim, pot fi observate și 50 de „stele căzătoare” pe oră, potrivit experților. Acești meteoriți au o viteză de aproximativ 66 de kilometri pe secundă.

Ploaia de meteoriți din mai 2024, la fel precum celelalte astfel de fenomene, sunt numite după constelația din care par să provină, în perspectiva pe care o avem de pe Pământ. Astfel, Eta Aquaridele sunt numite astfel pentru că punctul lor de origine vine din constelația Vărsătorului.

Această ploaie de stele se vede cel mai bine în emisfera sudică. Acolo, e una dintre cele mai spectaculoase ploi de meteoriți din tot anul. Pot fi văzute și la nord de Ecuator, unde martorii se pot aștepta la 10 – 30 de meteoriți pe oră în punctul maxim. Pentru a urmări ploaia de stele până pe 27 martie, trebuie să te uiți pe cer în condiții scăzute de luminozitate, când condițiile meteo permit.

În ciuda denumirii, Eta Aquaridele nu provin din constelația Vărsătorului. Nici nu trebuie să te uiți în acea direcție pentru a vedea meteoriții, ce vor fi vizibili pe tot cerul.

Pentru cele mai bune condiții să vezi ploaia de meteoriți din mai 2024, trebuie să găsești o locație întunecată, departe de surse de lumină. Nu ai nevoie de echipament special precum telescop sau binoclu. Dar trebuie să aștepți în jur de 30 de minute pentru a te bucura de spectacol, pentru ca ochii tăi să se ajusteze la întuneric.

Eta Aquaridele se văd cel mai bine în timpul nopții

Pentru cea mai bună priveliște, Bill Cooke, directorul Meteoroid Environment Office, din cadrul NASA, sugerează să te uiți pe cer la ora 2 dimineața, ora locală. Din acest punct, frecvența meteoriților va crește până aproape de răsărit.

„Eta Aquaridele nu reprezintă o ploaie de stele pe care poți s-o vezi ieșind afară după apus,” a declarat Cooke. „Pentru că punctul de origine nu e îndeajuns de sus pe cer.”

La fel ca ploaia de meteoriți din octombrie, cea din mai 2024 e posibilă cu ajutorul gheții și prafului lăsate în urmă de Cometa lui Halley. E una dintre cele mai cunoscute obiecte spațiale.

Atunci când Pământul trece prin coada cometei, aceste rămășițe ard când intră în atmosferă. Astfel se creează efectul de „stele căzătoare” pe care îl vedem pe cer.

Cometa lui Halley orbitează în jurul Soarelui la fiecare 76 de ani. Nu va mai intra în Sistemul Solar până în anul 2061. Cometa e numită după astronomul britanic Edmond Halley. Acesta a studiat observații ale cometei din 1531, 1607 și 1682. El a concluzionat că aceste observații provin de la aceeași cometă. Halley a prezis revenirea cometei în 1758.

Imagine digitală cu planeta Marte, pe fundal negru. Potrivit experților, apa de pe Marte ar fi dispărut mai recent decât se credea