Plante crescute în sol lunar pentru prima dată. Cum a fost posibil

În premieră mondială, experții au dezvăluit plante crescute în sol lunar, ce a fost adunat de pe satelitul natural de către astronauții din cadrul misiunii Apollo, organizată de NASA.

Publicat: 14 mai 2022, 7:23

Pentru prima dată, specialiștii au crescut plante în solul adunat de pe Lună, de către astronauții Apollo. Experții nu erau siguri că vor reuși să cultive ceva în cazul acestui experiment, dat fiind faptul că solul de pe Lună e mai aspru decât cel de pe Pământ.

Studiul a fost creat pentru a cerceta dacă solul de pe Lună va putea fi folosit pentru a crește recolte pentru următoarea generație de exploratori de pe satelitul natural al Pământului, scrie The Guardian

Rezultatele i-au surprins chiar și pe experții care au participa la studiu. „Plantele chiar cresc în pământ luna. Glumești, nu?” a declarat Robert Ferl, din cadrul Universității din Florida.

Plante crescute în sol lunar pentru prima dată

Oamenii de ştiinţă au reuşit să cultive pentru prima dată seminţe ale unor plante de pe Terra în recipiente ce conţin mostre prelevate de pe suprafaţa Lunii. Acestea au fost adunate în timpul misiunilor NASA dintre anii 1969 şi 1972, potrivit agerpres.ro

Pentru prima dată, plante au fost crescut în sol lunar. Reușita ar deschide calea către folosirea plantelor terestre pentru a susţine viitoarele aşezări umane ce vor fi construite pe alte corpuri cereşti, informează Reuters.

Oamenii de ştiinţă au anunţat joi că au plantat seminţe ale unei unei mici plante cu flori, Arabidopsis thaliana. Acestea au fost plantate în 12 recipiente cu dimensiunea unui degetar în care a fost plasat câte un gram de sol de pe Lună. Solul e o materie denumită regolit lunar.

În scurt timp, plantele au început să se dezvolte în acele recipiente. Regolitul lunar, cu particulele sale ascuţite şi cu lipsa sa de materie organică, diferă de solul de pe Terra. Oamenii de ştiinţă nu ştiau dacă seminţele vor germina.

„Când am văzut acea abundenţă de muguri verzi apărând în toate recipientele, ni s-a tăiat răsuflarea”, a declarat profesoara de horticultură Anna-Lisa Paul, directoarea Centrului Interdisciplinar de Cercetări Biotehnologice din cadrul Universităţii Florida şi coautoare a acestui studiu publicat în revista Communications Biology.

„Plantele pot să crească în regolit lunar,” a continuat Paul despre aceste plante crescute în sol lunar. „Acest exemplu are o importanţă uriaşă şi deschide calea spre explorări viitoare care pot folosi resurse de pe Lună şi, probabil, de pe Marte.”

Semințele au încolțit după 3 zile

Fiecare sămânţă plantată a încolţit. În plus, nu au existat diferenţe exterioare în primele stadii de dezvoltare între plantele crescute în regolit lunar – compus majoritar dintr-o crustă sfărâmată de roci bazaltice – şi cele crescute, pentru a permite o comparaţie, în cenuşă vulcanică de pe Terra. Aceasta are o compoziţie minerală similară şi dimensiuni asemănătoare ale particulelor sale componente.

Pentru aceste plante crescute în sol lunar, numite Arabidopsis thaliana, semințele au încolțit în 3 zile. Arabidopsis thaliana este folosită în cercetarea ştiinţifică. Planta a fost utilizată inclusiv în experimente anterioare de pe orbita Pământului. Are un ciclu rapid de viaţă şi genomul său este cunoscut în detaliu de către cercetători.

Vezi imagini cu Pământul care „respiră” dioxid de carbon. Fenomenul care are o explicație simplă.

Plantele cultivate în regolit lunar au evoluat însă mai puţin bine decât cele din grupul de control. Ele s-au dezvoltat mai lent şi au fost, în general, mai mici. În plus, au avut mai multe rădăcini subdezvoltate şi au prezentat mai multe trăsături asociate stresului. Printre acestea se numără frunze mai mici şi o coloraţie puternică de roşu şi negru.

Aceasta nu este tipică pentru o creştere sănătoasă. De asemenea, ele au prezentat şi o activitate genică asociată stresului. Aceasta e similară reacţiei pe care plantele o au faţă de sare, metale şi oxidare.

„Deşi acele plante au putut să crească în regolit, ele au trebuit să muncească din greu pentru a face acest lucru”, a explicat Anna-Lisa Paul.

Experții au folosit 12 grame de sol de pe Lună

Pentru aceste plante crescute în sol lunar, NASA a pus la dispoziţia autorilor acestui studiu 12 grame – doar câteva linguri – de regolit lunar. Acesta a fost prelevat în timpul misiunilor Apollo 11, Apollo 12 şi Apollo 17. Cercetătorii au plantat trei-patru seminţe în 12 mici containere umezite cu o soluţie de nutrimente. Apoi le-au plasat în laborator la temperatura de 23 de grade Celsius sub lumini LED ce aveau o nuanţă roz.

Colonia lui Elon Musk de pe Marte nu va permite oamenilor să mănânce carne. Află de ce vor avea primii „marțieni” o dietă vegană.

După aproximativ o săptămână de creştere, cercetătorii au îndepărtat toate plantele cu excepţia uneia singure în fiecare recipient. Planta rămasă singură în fiecare recipient a fost lăsată să crească până la vârsta de 20 de zile, apoi frunzele sale au fost recoltate pentru ca oamenii de ştiinţă să analizeze activitatea lor genomic.

Parazit Toxoplasma gondii, un parazit care infectează 50% din populația planetei, în nuanțe de portocaliu