Peste 5.000 de virusuri ascunse în ocean au fost descoperite. Ce rol important au, potrivit experților

Peste 5.000 de virusuri ascunse în ocean au fost descoperite recent, într-o cercetare care a crescut semnificativ numărul grupurilor de virusuri identificate până acum.

Publicat: 8 aprilie 2022, 12:33

O analiză a materialului genetic din ocean a identificat mii de virusuri ARN care nu au fost descoperite până acum. Ca urmare a cercetării, numărul încrengăturilor (grupurilor biologice) virusurilor cunoscut de experți a fost dublat.

Noul studiu a fost publicat în jurnalul științific Science, potrivit Science Alert

Virusurile ARN sunt cunoscute pentru că provoacă boli oamenilor. În această categorie sunt incluse și răceala și COVID-19. În plus, infectează plante și animale care sunt importante pentru oameni.

Peste 5.000 de virusuri ascunse în ocean au fost descoperite

Aceste virusuri poartă informațiile genetice în ARN, nu în ADN. Virusurile ARN au evoluat mai repede decât virusurile ADN. În timp ce experții au descoperit sute de mii de virusuri ADN în ecosistemul lor natural, virusurile ARN nu au fost la fel de studiate până acum.

Spre deosebire de oameni și alte organisme ce sunt compuși din celule, virusurile nu au elementele ADN pe care experții le-ar numi codul genetic. Fără acest cod, distingerea între diferite specii de virusuri în natură poate fi dificilă.

Acum, peste 5.000 de virusuri ascunse în ocean au fost descoperite. Pentru a trece de limitarea privind identificarea speciilor de virusuri, experții au vrut să identifice gena care codează pentru o proteină specifică. Aceasta permite virusului să duplice propriul material genetic. E singura proteină pe care o au toate virusurile ARN.

Aceasta are un rol esențial în propagarea virusurilor. Fiecare virus ARN are o mică diferență în gena care codează pentru proteină. Aceasta poate ajuta la distingerea diferitelor tipuri de virus.

Recent, virusuri antice de 15.000 de ani au fost descoperite în ghețarii care se topesc.

Pentru studiu, experții au analizat o bază de date globală, ce includea segmente ARN din plancton adunate în timpul expedițiilor Tara Oceans. Aceasta au reprezentat un proiect global de cercetare ce a durat 4 ani. Cu ajutorul proiectului, peste 5.000 de virusuri ascunse în ocean au fost descoperite.

Planctonul reprezintă organismele marime care sunt îndeajuns de mici să înoate împotriva curentului. Reprezintă o parte esențială a lanțului trofic din oceane și includ adesea virusuri ARN.

Experții au identificat peste 44.000 de gene care codează pentru proteina virusurilor ARN

Cu ajutorul cercetării, experții au identificat peste 44.000 de gene care codează pentru proteina virusurilor ARN.

După aceea, specialiștii au determinat conexiunile evoluționare dintre aceste gene. Cu cât sunt mai similare 2 gene, cu atât creștea probabilitatea ca virusurile care le dețin să fie înrudite. E posibil ca virusurile nou identificate să fi avut un strămoș comun.

Cu ajutorul inteligenței artificiale și a învățării automate, experții au organizat secvențele identificate. Astfel, ei au putut identifica diferențe în cele peste 5.000 de virusuri ascunse în ocean.

În total, experții au identificat 5.504 de noi virusuri ARN marine. Astfel, a fost dublat numărul de încrengături de virusuri ARN de la 5, la 10.

Află ce se întâmplă pe „Insula ciumei”, locul în care există unele dintre cele mai periculoase virusuri din lume.

Potrivit studiului, 2 dintre aceste noi încrengături erau foarte abundente pe regiuni extinse ale oceanului. Acestea apăreau cel mai des în ape din zona tropicală (Taraviricota, numită după expedițiile Tara Oceans) sau cele din Oceanul Arctic (Arctiviricota).

Experții cred că Taraviricota ar putea fi legătură lipsă în evoluția virusurilor ARN, îndelung căutată de specialiști.

Aceste noi secvențe pot ajuta experții să înțeleagă istoria virusurilor ARN și evoluția vieții pe Pământ.

Deși au fost identificate numeroase noi visururi, experții întâmpina în continuare obstacole privind organismele pe care e pot infecta. În acest moment, specialiștii au la dispoziție doar fragmente incomplete de genomuri de virusuri ARN. Acestea au o complexitate genetică impresionantă și există, în continuare, limitări tehnologice. Experții vor să determine ce fel de gene lipsesc și cum ar fi putut evolua de-a lungul timpului.

Imagine 3D cu Ichthyosaur stenopterygius, reptilă marină din Triasic, în apă. Experții au descoperit un prădător marin de temut