O epidemie de coronavirus ar fi avut loc în urmă cu 20.000 de ani, potrivit unui studiu. Ce regiune a afectat

Un nou studiu susține că o epidemie de coronavirus a avut loc în urmă cu 20.000 de ani. Tulpina antică de coronavirus ar putea oferi informații despre actuala pandemie COVID-19, susțin autorii studiului.

Publicat: 8 octombrie 2021, 7:23 / Actualizat: 8 octombrie 2021, 10:58

În ultimele două decenii, trei tipuri de coronavirus s-au adaptat pentru a infecta oamenii și cauza boli respiratorii severe: COVID-19, SARS și MERS. Coronavirusurile suferă mutații în aproximativ același ritm, așa că variația lor genetică permite experților să studieze strămoșul comun. Alte patru tipuri de coronavirus pot infecta oamenii, dar nu au efecte atât de periculoase.

”Ar trebui să ne îngrijoreze,” a declarat David Enard, expert în evoluționism din cadrul Universității din Arizona, co-autor al studiului publicat în jurnalul Current Biology, scrie New York Times. ”Ce se întâmplă acum ar putea continua generații întregi.”

Potrivit experților, acea epidemie antică a lăsat urme ce pot fi observate și astăzi.

O epidemie de coronavirus ar fi avut loc în urmă cu 20.000 de ani

Dr. Enard șii colegii săi au folosit o nouă metodă pentru cercetare. În loc să studieze genele cornavirusurilor, echipa a studiat efectele pe care le-au avut asupra ADN-ului uman.

De-a lungul generațiilor, virusurile pot duce la schimbări semnificative la nivelul genomului uman. O mutație ce protejează împotriva unei infecții virale poate salva un organism, motiv pentru care are șanse mari să fie transmisă urmașilor.

Cum virusurile pot evolua și ele, genele gazdei evoluează și ele, ce rezultă în și mai multe mutații.

Dr. Enard și colegii săi au studiat genomul uman pentru a cerceta tipare ale acestor variații genetice, lăsate în urmă de o epidemie de coronavirus.

Echipa a studiat ADN-ul a mii de oameni din 26 de populații diferite. În populațiile din Asia de est, cercetătorii au găsit varianta dominantă a 42 de astfel de gene. E un indiciu semnificativ că persoanele din acea regiune s-au adaptat la o tulpină antică de coronavirus.

”Pe o perioadă lungă de timp și de-a lungul expunerii, aceasta lasă un semn foarte, foarte clar în genomul urmașilor,” a declarat Yassine Souilmi, conducătoarea studiului, scrie CNN. ”Și asta e semnătura pe care o folosim să detectăm această epidemie antică și perioada în care a avut loc epidemia.”

Ce urme a lăsat epidemia de coronavirus de acum 20.000 de ani

O epidemie de coronavirus a avut loc în Asia de est în urmă cu 20.000 de ani. Potrivit studiului, epidemia și efectele sale au fost limitate acelei regiuni. Dr. Enard și colegii săi ai descoperit că acele 42 de gene au suferit aproximativ același număr de mutații. Acest lucru indică faptul că au evoluat rapid, în aproape același timp.

”E un semn că nu trebuie să ne așteptăm la șansă,” a declarat dr. Enard.

El și echipa sa au estimat că acele mutațiile antivirale ale acestor gene au evoluat în urmă cu 25.000 – 20.000 de ani în urmă, cel mai probabil de-a lungul a mai multe secole. Populațiile din Asia de est în acea perioadă nu locuiau în comunități dense.

Acest studiu ar putea ajuta lupta actuală împotriva COVID-19, cred cercetătorii. Experții ar putea studia cele 42 de gene ce au evoluat ca răspuns la epidemia de coronavirus din urmă cu 20.000 de ani.

Bucăți de beton pe fundul oceanului. Recent, experții au descoperit drumul de cărămizi galbene pe fundul Oceanului Pacific