Prădătorul care vâna dinozauri. Ce animal surprinzător devora unele dintre cele mai mari creaturi din istoria Pământului

Cercetătorii au descoperit prădătorul care vâna dinozauri, prins într-o „luptă mortală” cu ultima sa pradă.

Publicat: 19 iulie 2023, 12:44

Experții au descoperit scheletul unui dinozaur din Cretacic, numit Psittacosaurus lujiatunensis, prins într-o „luptă mortală” cu creatura care l-a ucis - un mamifer de mici dimensiuni, similar cu un oposum, numit Repenomamus robustus.

Cele 2 animale au rămas fosilizate în timpul acestei lupte. Dinozaurul e încovoiat, în timp ce coastele sale sunt roase de mamifer.

Existau deja dovezi că R. robustus vâna Psittacosaurs juvenili, scrie Science Alert. Aceasta e prima dată când a fost găsită dovadă care susține că mamiferul vâna și pradă mult mai mare.

Prădătorul care vâna dinozauri

„Cele 2 animale sunt prinse într-o luptă mortală, încolăciți intim. Se numără printre primele dovezi care demonstrează un comportament de prădare a unui mamifer asupra unui dinozaur,” susține paleobiologul Jordan Mallon, din cadrul Muzeului Naturii din Canada.

Prădătorul care vâna dinozauri avea o dimensiune mai mică decât prada sa. Acest lucru nu l-a împiedicat să câștige lupta.

„Știam că aceste 2 animale trăiau în același timp. Dar e prima dată în știință, cu ajutorul acestei fosile fantastice, când vedem acest comportament de prădare,” a continuat Mallon.

Genul Psittacosaurus a trăit în urmă cu 125 – 101 milioane de ani. Se găsea în mai multe teritorii din Asia, precum Rusia, Mongolia și Thailanda. Aveau ciocuri puternice și puteau atinge și o lungime de 2 metri.

R. robostus era specia mai mică din cele 2 Repenomamus care au trăit la începutul Cretacicului. Cea mai mare specie atingea dimensiunea unui bursuc. Chiar și așa, R. robostus era unul dintre cele mai mari mamifere din lume în acea perioadă. În acea epocă, Pământul încă era dominat de dinozauri, unele dintre cele mai mari animale din istoria planetei, și numărul mamiferelor era foarte mic.

Fosila dinozaurului și mamiferului a fost descoperită în rocă vulcanică. Numeroase mamifere consumau orice hrană puteau, așa că e posibil ca lava să îl fi luat prin surprindere pe prădătorul care vâna dinozauri.

Află și de unde ar fi provenit asteroidul care a ucis dinozaurii.

Inițial, experții au crezut că poate mamiferul a avut un comportament necrofrag. Dar analiza a scos la iveală faptul că mamiferul chiar a vânat dinozaurul.

Animalele au fost acoperite de lavă în timp ce se luptau

Modul în care sunt legate cele 2 animale, plus starea oaselor dinozaurului sugerează că prădarea avea loc atunci când animalele au fost acoperite de lavă. În plus, dacă dinozaurul ar fi fost prădătorul, atunci nu s-ar fi aflat mamiferul deasupra sa.

Află și cum au supraviețuit gândacii asteroidului care a ucis dinozaurii.

„Dovezile sugerează că avea loc un atac activ,” a declarat Mallon despre prădătorul care vâna dinozauri.

Și în perioada moderne există cazuri în care animale mai mici și agresive pot vâna pradă mai mare. Leii sau lupii, animale care vânează în haite, lucrează împreună pentru a doborî prada. Alți prădători mai mici, care acționează singuri, pot doborî animale imense, chiar și de 10 ori mai mari decât ei.

„E posibil ca același lucru să fie prezentat și în această fosilă,” a susținut Mallon. „Repenomamus putea mânca Psittacosaurus cât timp încă era în viață. Înainte ca amândoi să fie uciși.”

Imagine 3D cu Ichthyosaur stenopterygius, reptilă marină din Triasic, în apă. Experții au descoperit un prădător marin de temut