Sfere de sticlă neobișnuite, surprinse pe partea întunecată a Lunii. Descoperirea roverului din China

Roverul Yutu-2, lansat de China, a descoperit sfere de sticlă neobișnuite, pe partea întunecată a Lunii. Acestea sunt primele de acest gen găsite pe suprafața Lunii și s-au format recent, susțin experșii.

Publicat: 25 februarie 2022, 16:23

Micile sfere de sticlă sunt primele de acest fel descoperite pe Lună, până acum. Sticla a mai fost observată pe Lună. Atât roverul Yutu-2, cât și misiunea Apollo 16, din cadrul NASA, au surprins acest material pe suprafața singurului satelit natural al Pământului.

Aceasta se formează atunci când mineralele bogate în silion, precum cele din grupa piroxeni, sunt încinse rapid, scrie Live Science

Până acum, însă, nu au fost descoperite sfere de sticlă pe Lună.

Sfere de sticlă neobișnuite, surprinse pe partea întunecată a Lunii

Experții nu știu care e originea exactă a acestor sfere. Ei cred că micile globuri s-ar fi putut forma în timpul unei erupții explozive în istoria vulcanică a Lunii. O altă teorie e că s-au format în urma impactului unui meteorit.

Studiul despre aceste sfere de sticlă neobișnuite a fost publicat în jurnalul Science Bulletin. Vehiculul spațial Yutu 2 a surprins o „cabană misterioasă” în partea întunecată a Lunii.

„Globulele pur și simplu ne-au dat pe spate, pentru că sunt unice pe Lună,” a declarat conducătorul studiului, Zhiyong Xiao, geolog planetar în cadrul Universității Sun Yat-sen, din China.

E puțin nefericit că atunci când am descoperit această sticlă, roverul abia trecuse de sfere și nu am putut obține date despre compoziția lor, dar astfel de globule ar putea fi destul de comune pe partea întunecată a Lunii.

– Zhiyong Xiao

Sferele de sticlă, cunoscute și drept microtektite, au fost găsite pe Pământ în apropierea zonelor în care s-au prăbușit meteoriți. Atunci când sunt lovite de un meteorit, bucăți din crusta planetelor sunt aruncate în aer.

Mineralele de silicat topite care se găsesc în crustă se combină pentru a forma mici bile de sticlă. Acestea sunt azvârlite în mediul înconjurător.

Acum, Yutu-2 a găsit astfel de sfere de sticlă neobișnuite și pe Lună.

Sferele de sticlă de pe Lună au diametru de 15-25 de milimetri

Sferele descoperite de Yutu-2 au un diametru de 15-25 de milimetri și sunt mai mari decât cele care se găsesc pe Pământ. Sunt mai mici, însă, decât bucățile de sticlă pe care astronauții Apollo 16 le-au găsit în apropierea craterului creat de un meteorit. Acestea au fost surprinse tot în partea întunecată a Lunii. Dintre acele bucăți, cele mai mari aveau diametru de 40 de milimetri.

Aceste sfere de sticlă neobișnuite identificate de Yutu-2 au fost găsite tot lângă cratere. Ca urmare, experții cred că acestea s-au format din rocă bogată în feldspat, numită anorthosite. Aceasta s-ar fi topit și reformat imediat după coliziunea cu meteoritul. Una dintre cele mai mari comete descoperite vreodată se îndreaptă către Sistemul Solar.

„Prima descoperire a globulelor de sticlă translucide, de mărime macro, pe suprafața Lunii confirmă faptul că anorthosite e un material brut excelent pentru producerea sticlei cu o calitate de limitare a luminii,” a declarat Xiao. „Prezența lor pe Lună indică faptul că evenimentele de impact de pe alte corpuri planetare pot forma și ele sticlă similară cu tektita.”

Poliție din China, îmbrăcată în echipament special, ca la acele proteste care au izbucnit la cea mai mare fabrică de iPhone-uri din China