Mostra din asteroidul Bennu a uimit experții. Ce se ascundea în capsula care a ajuns pe Pământ

Experții au fost uimiți când au studiat mostra din asteroidul Bennu, care a fost adusă pe Pământ cu ajutorul misiunii OSIRIS-REx, organizată de NASA.

Publicat: 9 octombrie 2023, 13:51

Luna trecută, misiunea OSIRIS-REx, organizată de NASA, a adus cu succes pe Pământ mostre extrem de rare de pe asteroidul Bennu. Acesta se află la zeci de milioane de kilometri distanță de planeta noastră.

Prin analiza mostrei, experții speră să afle informații despre primele etape ale formării Sistemului Solar, scrie Futurism

Capsula a aterizat cu succes în deșertul Utah. Imediat, a fost livrată către Centrul Spațial Johnson, în Houston, pentru analiză.

Mostra din asteroidul Bennu a uimit experții

Experții care au deschis capsula au fost uimiți să descopere o abundență de materiale în interior. În plus, în compartimentul TAGSAM (Touch-and-Go Sample Acquisition Mechanism) al navei, ce încă e închis, se află cea mai mare și importantă parte din mostra din asteroidul Bennu, ce a uimit experții.

Potrivit experților, numeroase „particule negre” acoperă interiorul capsulei. Aceasta se află în continuare în procesul de extragere, proces ce trebuie să fie realizat cu grijă, pentru a nu contamina sau distruge mostra.

„Există o abundență de material în exteriorul camerei TAGSAM, care e și el foarte interesant,” a declarat Christopher Snead, din cadrul misiunii. „E spectaculos să avem tot acest material aici.”

Nava a ajuns la asteroidul Bennu în 2020. S-a apropiat încet de roca spațială, cu sistemul TAGSAM întins. Contactul a fost scurt și a dus la formarea unui nor de praf și mici roci.

Află și care e locul din Sistemul Solar în care se află toate elementele necesare vieții, în afară de Pământ.

Misiunea OSIRIS-REx a revenit peste câțiva ani pe orbita Pământului. După ce a lansat mostra din asteroidul Bennu, ce a ajuns pe planeta noastră, a plecat spre următoarea țintă – asteroidul Apophis. Nava va zbura prin spațiu timp de 5.5 ani înainte să ajungă în apropierea asteroidului.

Experții vor să afle dacă asteroidul Bennu include particule organice

Acum că mostra a ajuns pe Pământ, experții se pregătesc să o analizeze. Inițial, vor studia fragmentele care se află în afara camerei TAGSAM. Printre tehnicile folosite se numără un microscop cu electroni, raze X și instrumente cu infraroșu.

Experții speră să afle dacă asteroidul Bennu include particule organice sau minerale hidratate. Acestea pot oferi informații despre proveniența asteroidului. Astfel, mostra din asteroidul Bennu e importantă nu doar pentru a determina originea rocii spațiale, dar și pentru a analiza noi date despre începutul Sistemului Solar.

Prima analiză va fi rapidă și va duce la mai multe studii. Acestea vor fi mult mai complexe, axate pe fiecare dintre fragmentele mai mari din asteroid. Rămâne de văzut ce vor descoperi experții pe viitor.

Asteroidul Bennu a fost descoperit în anul 1999 și a atras imediat atenția cercetătorilor. NASA estimează că asteroidul Bennu s-ar putea izbi de Pământ în anul 2182. Roca spațială are șanse de 0.037% (adică 1 în 2.700) de a se lovi de Pământ.

Acest incident depinde foarte mult de o altă apropiere. În 2135, Bennu va trece pe lângă Pământ atât de aproape încât forța gravitațională a planetei noastre ar putea să îi afecteze orbita în așa fel încât să ducă la un impact pe 24 septembrie 2182. Adică peste aproape 159 de ani din acest moment.

Capsula Starliner, pentru care a fost amânată lansarea, deasupra unei rachete ULA, Atlas V, cu cerul pe fundal