Luna Roz 2024. Când apare și ce fenomen inedit va avea loc pe cer în același timp

Luna Roz 2024 va avea loc în luna aprilie, când pe cer poate fi observat un alt fenomen inedit, ploaia de meteoriți Lyridele.

Publicat: 22 aprilie 2024, 12:10

La doar câteva săptămâni după eclipsa solară de la începutul lunii, pe cer va putea fi admirată Luna Roz în următoarele zile. De această dată, Luna Plină va fi vizibilă pe cer joi, 25 aprilie, când pe cer va apărea și un alt fenomen inedit.

Chiar dacă poartă această denumire, Luna nu o să apară roz pe cer, scrie USA Today

În schimb, Luna va avea „culoarea sa aurie obișnuită în apropiere de orizont și culoarea se va schimba în alb aprins pe măsură ce urcă pe cer”, potrivit Almanahului Fermierilor din Maine.

Luna Roz 2024

Prima Lună Plină din aprilie are o semnificație importantă pentru mai multe culturi, potrivit NASA. Atfel, are și diferite denumiri, în funcție de zonă.

În America de Nord, multe dintre ele provin din cultura nativilor americani. Denumirile au fost strânse pentru prima dată în anii 1930, în Almanahul Fermierului din Maine, SUA. În această carte a apărut pentru prima dată publicat numele de Luna Roz, ce avea loc pe 25 aprilie în 2024, la câteva săptămâni după eclipsa solară.

Denumirea specifică are legătură cu înflorirea plantelor din familia flox, ce au o tentă roz. Evenimentul are loc în luna aprilie și coincide, de cele mai multe ori, cu luna plină.

„Această plantă e originară din estul SUA și e una dintre florile care înfloresc primele primăvară,” potrivit NASA.

Luna va părea plină când e privită cu ochiul liber timp de 3 zile, de luni până joi dimineața.

În America de Nord, această lună plină mai e numită și Luna Ou sau Luna Peștilor. Aceasta apărea și în momentul în care peștii înotau în amonte pentru a se reproduce.

În afara culturii native americane, luna plină din aprilie e cunoscută și sub denumirea de Luna Paștelui. În calendarul bisericesc, aceasta e folosită pentru a calcula data Paștelui. Luna Roz din 2024 va avea loc pe 25 aprilie.

Dincolo de Luna Plină, pe cer va fi vizibilă și ploaia de meteoriți Lyride.

Ploaia de stele Lyride are loc în luna aprilie

Potrivit NASA, Lyridele sunt cunoscute pentru meteoriții rapizi și foarte luminoși. Deși nu ating viteza sau luminozitatea Perseidelor, ce au loc în august, când cei care privesc cerul pot vedea și 100 de meteoriți pe oră. În cele mai multe seri, Lyridele oferă aproximativ 10-20 de meteoriți pe oră.

Aceasta e cea mai veche ploaie de meteoriți documentată vreodată. Nu lasă urme foarte lungi pe măsură ce trec prin atmosfera Pământului. Dar pot produce ocazional sclipiri accentuate, ce au fost asemănate și cu mingii de foc. Cum Luna Roz din 2024 va avea loc pe 25 aprilie, va coincide și cu ploaia de meteoriți Lyride

Lyridele provin din rămășițele lăsate de cometa C/1861 G1 Thatcher, descoperită inițial în 1861. Meteoriții sunt produși, de obicei, de particulele de cometă lăsate în urmă și bucăți din asteroizi fragmentați.

Atunci când cometele orbitează în jurul Soarelui, lasă o coadă de praf în urma lor. În fiecare an, când Pământul trece prin aceste zone pline de praf, bucățile lăsate de cometă intră în atmosferă. Aici, se dezintegrează, ceea ce creează urme luminoase pe cer.

Lună plină cu flori roz în partea de jos, pentru a ilustra luna florilor 2023