ADN antic de 1 milion de ani a fost descoperit în Antarctica. De ce cred experții că e o descoperire extrem de importantă

Experții au descoperit ADN antic de 1 milion de ani în Antarctica, unul dintre cele mai izolate locuri din lume.

Publicat: 16 octombrie 2022, 7:23

Recent, experții au găsit acest ADN sub fundul Mării Scoției, aflată la nord de Antarctica. Fragmentele de material organic pot fi extrem de importante în analizarea istoriei regiunii. Experții vor să afle ce creaturi au trăit în zonă în urmă cu 1 milion de ani.

Această mostră e inclusă în categoria sedaADN. E o formă de ADN antic sedimentar, potrivit Science Alert

Mostra poate oferi informații importante în încercarea experților de a înțelege cum schimbarea climei poate afecta Antarctica pe viitor.

ADN antic de 1 milion de ani a fost descoperit în Antarctica

„Aceasta e, de departe, cea mai veche mostră de sedaADN marin autentificat până acum,” a declarat Linda Armbrecht, ecolog marin din Universitatea din Tasmania, Australia.

SedaADN se găsește în numeroase medii. Printre acestea se numără peșteri și permafrostul subarctic. Aici au fost găsite mostre de sedaADN cu o vechime de 400.000 – 650.000 de ani. Acum, experții au descoperit ADN antic de 1 milion de ani, în Antarctica.

Temperaturile scăzute, nivelul scăzut de oxigen și lipsa radiației UV permit mediilor polare marine să păstreze sedaADN intact. Recuperarea acestui ADN a avut loc în 2019. De atunci, a trecut printr-un proces complex de control al contaminării. Astfe, experții au vrut să se asigure că elementele necesare datării mostrei rămân precise.

Printre observațiile experților, echipa a descoperit că diatomii (organisme unicelulare). Acestea au o vechime de 540.000 de ani. Organismele pot ajuta specialiștii să își dea seama cum a evoluat zona de-a lungul timpului.

În plus, echipa a găsit o conexiune între abundența diatomilor și perioadele cu temperaturi mai ridicate. În Marea Scoției, ultima astfel de perioadă a avut loc acum 14.500 de ani. Ca urmare a acesteia, activitatea marină din întreaga regiune a crescut.

Ca urmare, acest ADN antic de 1 milion de ani poate ajuta experții să analizeze evoluția zonei. Această analiză poate ajuta mai ales în contextul încălzirii globale actuale.

„E o schimbare interesantă și importantă, ce e asociată cu o creștere globală și rapidă a nivelului mării și a pierderii unei cantități uriașe de gheață din Antarctica, din cauza încălzirii naturale,” a declarat Michael Weber, geolog din cadrul Universității din Bonn, Germania.

Experții pot crea un model al ecosistemului de acum 1 milion de ani

Cu ajutorul acestei mostre de sedaADN, experții pot crea un model al ecosistemului din Antarctica, de acum 1 milion de ani. Potrivit studiului, publicat în Nature Communications, aceste tehnici ajută la înțelegerea modului în care s-au schimbat oceanele.

Specialiștii au găsit tehnici mai bune de îndepărtare a acestor fragmente de ADN antic, precum cel de 1 milion de ani. Unul dintre obstacolele acestor studii e îndepărtarea ADN-ului modern din mostre.

Astfel, ei pot avea o imagine mai precisă a vieții de acum sute de mii și chiar milioane de ani. Înțelegerea schimbării climei e extrem de importantă în contextul actual.

„Antarctica e una dintre cele mai vulnerabile regiuni de pe Pământ, atunci când vine vorba de schimbarea climatică. Studierea răspunsurilor din trecut și prezent ale acestui ecosistem marin polar, la schimbările de mediu, e o problemă urgentă,” au scris experții în studiu.

Persoană care ține capsule de detergent în mână, deasupra unor rufe. Potrivit experților, substanța din pelicula capsulelor de detergent e periculoasă