Fenomenul de pe Pământ care ar fi avut loc și pe Marte. Descoperirea surprinzătoare de pe Planeta Roșie

Experții au descoperit fenomenul de pe Pământ care ar fi avut loc și pe Marte, planeta din Sistemul Solar pe care oamenii ar putea ajunge în curând.

Publicat: 12 martie 2024, 9:24

Numeroasele dovezi ale existenței apei pe Marte au demonstrat că trecutul Planetei Roșii a fost mai complex decât se credea acum câteva decenii. Mulți experți vor să afle exact ce se întâmpla pe suprafața acestei planete.

Unele studii susțin că au existat oceane și lacuri pe Marte. Acum, noi imagini cu suprafața planetei arată că un fenomen comun de pe Pământ avea loc și pe Marte, scrie Ars Technica

Potrivit unei cercetări recente, o parte din planeta Marte avea cicluri umede și uscate, la fel ca pe Pământ.

Fenomenul de pe Pământ care ar fi avut loc și pe Marte

Roverul Curiosity a găsit o nouă dovadă conform căreia viaţa pe Marte era posibilă în trecutul îndepărtat. Vehiculul a descoperit mărturii ale unei clime ciclice. Aceasta ar fi avut anotimpuri uscate şi umede alternante, un mediu similar celui de pe Pământ. Și, prin urmare, propice apariţiei organismelor vii, conform unui studiu publicat recent, transmite AFP, scrie AGERPRES.

Fenomenul de pe Pământ care ar fi avut loc și pe Marte e mai complex decât se așteptau mulți experți. Clima actuală de pe Marte este extrem de aridă. Planeta a avut în urmă cu miliarde de ani râuri şi lacuri din abundenţă, care s-au evaporat.

Însă, spre deosebire de Pământ, suprafaţa planetei Marte nu este reînnoită prin tectonica plăcilor. Iar urmele acestor terenuri străvechi au fost bine conservate.

Roverul Curiosity al agenţiei spaţiale americane NASA explorează din 2012 unul dintre aceste terenuri. Se află în uriaşul crater Gale şi muntele său înalt de 6 kilometri, format din straturi sedimentare.

„Am înţeles rapid că lucrăm în depozitele de lacuri şi râuri. Dar nu ştiam cu ce fel de climă să le asociem,” a declarat pentru AFP William Rapin de la Centrul Naţional pentru Cercetare Ştiinţifică (CNRS) din Franţa, autor principal al studiului publicat în jurnalul ştiinţific Nature.

Află și ce salariu oferă NASA pentru a simula că locuiești pe Marte timp de 1 an.

Roverul Curiosity a găsit și depozite de sare pe Marte

Marte este posibil să fi fost o planetă îngheţată, unde o erupţie vulcanică a încălzit brusc clima şi a declanşat formarea apei lichide, a adăugat acest planetolog de la Institutul de cercetări în astrofizică şi planetologie (Universitatea Toulouse III – Paul Sabatier). Rapin a participat la cercetări alături de Laboratorul de geologie din Lyon şi colegi americani şi canadieni, ce au concluzionat că fenomenul de pe Pământ care ar fi avut loc și pe Marte reprezintă o nouă dovadă că a existat viață pe Planeta Roșie.

Curiosity a dat peste depozite de sare cu modele hexagonale, pe un sol cu o vechime de 3.8 până la 3.6 miliarde de ani.

Analiza terenului a fost realizată cu instrumentele americane MastCam şi franco-americane ChemCam cu care este dotat roverul. Analiza a demonstrat că era vorba despre crăpături în solul arid.

„Când un lac seacă, solul crapă. Iar când se rehidratează, crăpăturile se ‘vindecă’,” a explicat William Rapin, ce a participat la studiul despre fenomenul de pe Pământ care ar fi avut loc și pe Planeta Marte.

Dacă acest proces se repetă în mod regulat, crăpăturile iau formă hexagonală. E asemănător modelelor observate în vechile bazine terestre, în timpul procesului sezonier de secare.

Află și ce se ascunde în interiorul planetei Marte, potrivit experților.

Prin urmare, aceasta este „prima dovadă tangibilă conform căreia Marte avea o climă ciclică”, potrivit cercetătorului.

Ca şi pe Pământ, anotimpurile secetoase şi cele umede se succedau la intervale regulate. Această climă ar fi existat în urmă cu mai bine de trei miliarde de ani. Şi pe o perioadă suficient de lungă – de câteva milioane de ani – pentru ca viaţa să se dezvolte.

Stația Spațială Tiangong, pe fundal negru cu planeta Pământ. Atronauții au ajuns la bordul Stației Spațiale Tiangong