Experții au descoperit o moleculă care nu a mai fost găsită în afara Sistemului Solar. Se află pe o planetă unde plouă cu sticlă

Experții au descoperit o moleculă care nu a mai fost găsită până acum în afara Sistemului Solar, pe o exoplanetă unde plouă cu sticlă.

Publicat: 10 iulie 2024, 11:45 / Actualizat: 10 iulie 2024, 12:45

O exoplanetă de mărimea planetei Jupiter a uimit cercetătorii prin temperaturile sale extreme, vântul foarte puternic și ploaia de sticlă. Cu ajutorul datelor obținute prin Telescopul James Webb, experții au descoperit un nou element inedit pe exoplaneta cunoscută drept HD 189733b.

Se pare că atmosfera planetei include hidrogen sulfurat, scrie CNN.

Acesta e un gaz incolor, ce emană un miros puternic, similar cu cel al ouălor stricate.

Până acum, hidrogenul sulfurat nu a mai fost descoperit în afara Sistemului Solar. Descoperirea ajută la o înțelegere mai profundă a compoziției potențiale a exoplanetelor.

Aceasta e prima dată când experții au descoperit o moleculă care nu a mai fost găsită până acum în afara Sistemului Solar.

Descoperirea a fost posibilă datorită unei echipe formată din experți din mai multe instituții. Rezultatele au fost publicate în jurnalul Nature.

HD 189733b a fost descoperită în 2005. Ulterior, exoplaneta a fost identificată drept un gigant gazo, la fel de „fierbinte ca Jupiter”. Adică are o compoziție chimică similară cu cea a planetei Jupiter, cea mai mare din Sistemul Solar. Se află la 64 de ani-lumină de Pământ. E cea mai apropiată planetă similară cu Jupiter pe care experții o pot studia.

Ca urmare, e și una dintre cele mai studiate exoplanete. Așa că experții au fost uimiți când au descoperit o moleculă care nu a mai fost găsită în afara Sistemului Solar.

„HD 189733 b nu e doar un gigant de gaz, dar este și un „gigant” în sectorul exoplanetelor. Pentru e una dintre primele planete în tranziție descoperite vreodată,” a declarat Guagnwei Fu, conducătorul studiului. Fu e expert în cadrul Universității Johns Hopkins. „E ancora pentru o mare parte din înțelegerea noastră despre chimia și forța fizică din atmosfera exoplanetelor.”

Planeta HD 189733 b e cu 10% mai mare decât Jupiter

Deși e cu 10% mai mare decât Jupiter, HD 189733 b e mult mai fierbinte. Pentru că e de 13 ori mai aproape de propria stea decât e Mercur de Soare. HD 189733 b încheie o orbită în jurul stelei în doar 2 zile.

Această proximitate duce la o temperatură de 926 de grade Celsius la suprafața planetei. În plus, duce și la vânt puternic și la o ploaie de sticlă. Ce cade la un unghi de 45 de grade, cu viteze de 8.046 de kilometri pe oră.

Deși se știu atât de multe detalii despre planetă, experții au descoperit abia acum că are o moleculă care nu a mai fost găsită în afara Sistemului Solar.

Experții au folosit Telescopul James Webb pentru a studia planeta cu ajutorul luminii cu infraroșu. Aceasta e invizibilă ochiului uman. Dar aceasta poate ajuta la studierea atmosferei planetei. Chiar și așa, au fost surprinși să găsească această moleculă.

„Hidrogenul sulfurat e unul dintre rezervoarele principale de sulf în atmosfera planetelor,” a declarat Fu. „Precizia înaltă și capacitatea infraroșie a telescopului ne permit să detectăm hidrogenul sulfurat pentru prima dată pe exoplanete. Ceea ce deschide o nouă fereastră în studierea chimiei atmosferelor exoplanetelor.”

Imagine digitală cu planeta Marte, pe fundal negru. Potrivit experților, apa de pe Marte ar fi dispărut mai recent decât se credea