Experții au descoperit „explozia perfectă”. Cum arată fenomenul inedit, cauzat de un „accident cosmic”

Experții au descoperit „explozia perfectă”, ce ar fi avut loc în urma unui „accident cosmic” impresionant și colosal.

Publicat: 18 februarie 2023, 9:08

Astronomii au observat ceea ce ar putea fi „explozia perfectă”, în formă sferică. Aceasta a fost cauzată de ciocnirea a 2 stele neutronice înainte obiectul cosmic care a rezultat în urma coliziunii să formeze o gaură neagră.

Experții au descris pentru prima dată conturul acestui tip de explozie, numit kilonova, scrie The Guardian.

Un fenomen kilonova are loc atunci când 2 stele neutronice se combină. Acest incident a depășit așteptările experților.

Experții au descoperit „explozia perfectă”

Astronomii au observat un fenomen care ar putea fi considerat „explozia cosmică perfectă”. E o manifestare colosală şi perfect sferică declanşată de fuziunea dintre două rămăşiţe stelare foarte dense, numite stele neutronice, cu puţin timp înainte ca acea entitate combinată să intre în colaps şi să formeze o gaură neagră, informează Reuters, scrie AGERPRES.

Oamenii de ştiinţă au descris pentru prima dată contururile acestui tip de explozie, denumită kilonova. Fenomenul are loc la fuziunea unor stele neutronice. Acea minge de foc, formată din materie luminoasă care s-a extins rapid, a depăşit cu mult aşteptările lor. Astfel, experții au descoperit „explozia perfectă”.

Cele două stele neutronice aveau o masă combinată era de circa 2.7 ori mai mare decât masa Soarelui. Stelele au orbitat una în jurul celeilalte timp de miliarde de ani înainte să se ciocnească la viteze foarte mari şi să explodeze. Fenomenul s-a petrecut în galaxia NGC 4993. Aceasta e situată la 140 de milioane -150 de milioane de ani-lumină de Terra în direcţia constelaţiei Hidra. Un an-lumină reprezintă distanţa parcursă de lumină într-un an calendaristic (9.5 trilioane de kilometri).

Existenţa exploziilor de tip kilonova a fost propusă de astronomi în 1974 şi confirmată în 2013. Până în 2017, experții nu au detectat o astfel de explozie. Acum, experții au descoperit explozia perfectă.

Forma exploziei a uimit astronomii

„Este o explozie perfectă din mai multe puncte de vedere. Este frumoasă, atât estetic, prin simplitatea formei sale, cât şi prin importanţa fizicii sale”, a declarat astrofizicianul Albert Sneppen de la Cosmic Dawn Center din Copenhaga, coordonatorul acestui studiu publicat în revista Nature.

„Estetic, culorile emise de kilonova arată literalmente ca un soare. Cu excepţia faptului că ea este, bineînţeles, de câteva sute de milioane de ori mai mare la nivelul suprafeţei. Din punctul de vedere al fizicii, această explozie sferică conţine acele extraordinare procese fizice aflate în centrul unei astfel de fuziuni”, a adăugat el după ce experții au descoperit „explozia perfectă”.

Află și care e cea mai puternică explozie cosmică detectată până acum.

Astronomii se aşteptau ca explozia să arate probabil ca un disc aplatizat – ca un fel de clătită luminoasă şi uriaşă. Din aceasta ar fi urmat să se scurgă un jet de material cosmic.

„Sincer, acum trebuie să ne întoarcem la planşa de calcul în urma unei astfel de descoperiri”, a declarat un coautor al studiului, Darach Watson, astrofizician la Cosmic Dawn Center.

„Dată fiind natura extremă a condiţiilor fizice – mult mai extreme decât într-o explozie nucleară, de exemplu, cu densităţi mai mari ale nucleului atomic, temperaturi de miliarde de grade şi câmpuri magnetice suficient de puternice pentru a distorsiona formele atomilor – aici ar putea fi vorba despre o fizică fundamentală pe care nu o înţelegem deocamdată”, a adăugat el.

NASA a dezvăluit când va fi adus asteroidul de 10.000 de cvadrilioane de dolari. De ce are o valoare atât de mare