Europa ar putea ascunde un continent pierdut. Cât de mare ar fi continentul ”Icelandia”

Europa ar putea ascunde un continent pierdut, numit ”Icelandia”, ce ar fi dispărut în urmă cu 10 milioane de ani – dar nu în totalitate. Potrivit unui grup de geofizicieni și geologi, Islanda ar fi vârful acestui continent pierdut.

Publicat: 1 noiembrie 2021, 7:43

O echipă internațională de geofizicieni și geologi au lansat o teorie potrivit căreia Islanda e vârful unui continent pierdut în urmă cu 10 milioane de ani. Până acum, se credea că Islanda și partea nordică a Oceanului Atlantic s-au format complet diferit. Experții susțin că teoria explică atât caracteristicile fundului oceanului și de ce crusta Pământului sub Islanda e mult mai groasă decât trebuie.

Experți din afara echipei au susținut că încă nu există destule dovezi pentru a susține ipoteza existenței unui continent pierdut sub Islanda, scrie Live Science

Dacă studiile geologice vor dovedi teoria, aceasta ar putea avea efecte considerabile asupra posibililor combustibili fosili din regiune.

Europa ar putea ascunde un continent pierdut. Cât de mare ar fi

Potrivit experților, continentul pierdut ”Icelandia” ar fi de mărimea statului Texas, din Statele Unite ale Americii.

”Regiunea care are material continental dedesubt se întindea de la Groenlanda la Scandinavia,” a declarat Gillian Foulger, autoarea principală al ”Icelandia”, un capitol din cartea In the Footsteps of Warren B. Hamilton: New Ideas in Earth Science, operă a Societății Geologice din America, ce descrie noua teorie. Foulger e și profesoară de geofizică din cadrul Universității Durham, din Marea Britanie.  Foulger și colegii săi estimează ca ”Icelandia” s-ar fi întins pe o suprafață de 600.000 de kilometri pătrați. Europa ar putea ascunde un continent pierdut și acesta s-ar fi aflat între Groenlanda și Scandinavia.

O parte din el, din vest și est, s-a scufundat acum sub suprafața apei. Dar tot e mai sus decât ar trebui. Dacă nivelul mării ar scădea 600 de m, atunci am vedea mai mult pământ deasupra oceanului.

– Gillian Foulger

Regiunea nordică a Oceanului Atlantic era uscată și făcea parte din supercontinentul Pangaea, în urmă cu 335 -175 de milioane de ani, susține Foulger. Acum, Europa ar putea ascunde un continent pierdut.

Până acum, geologii credeau că bazinul oceanic din zonă s-a creat în urmă cu 200 de milioane de ani. În acea perioadă, Pangaea a început să se rupă. Islanda s-ar fi format în urmă cu 60 de milioane de ani, în urma exploziei unui vulcan din centrul oceanului.

Cum s-ar fi format continentul ”Icelandia”

Foulger și colegii săi susțin că, atunci când s-a rupt Pangaea pe Pământ, ”Icelandia” ar fi rămas deasupra apei, pe o porțiune de 300 de kilometri. În urmă cu 10 milioane de ani, colțurile din est și din vest ale continentului s-ar fi scufundat. În urmă ar fi rămas doar Islanda. Ca urmare, experții cred că Europa ar putea ascunde un continent pierdut.

Noua teorie ar explica de ce crusta de rocă de sub Islanda are o grosime de 40 de kilometri. Dacă s-ar fi format în urma unei erupții, grosimea ar fi fost de 8 kilometri.

Numeroși cercetători susțin că teoria lui Foulger și a colegilor ei nu are suficiente dovezi.

”Cercetări precum ale profesoarei Foulger, ce ne forțează să regândim relația între fundul mării și geologia continentală, pot avea un impact considerabil asupra țărilor ce încearcă să determine ce arii ale fundului mării sunt exclusiv proprietatea lor,” a declarat Philip Steinberg, director în cadrul Universității Durham.

Asteroid care se îndreptă către Pământ. Un asteroid s-a prăbușit pe Pământ după ce a fost identificat