Descoperirea uneia dintre cele mai vechi fosile din istorie oferă noi indicii despre apariția dinozaurilor. Cum ar fi fost reptilele de temut, de fapt

Una dintre cele mai vechi fosile din istorie a fost descoperită recent în Brazilia și oferă mai multe indicii despre dinozauri, reptilele care au dominat Pământul timp de sute de milioane de ani.

Publicat: 16 octombrie 2024, 13:03 / Actualizat: 16 octombrie 2024, 14:03

Experții din Brazilia au anunțat descoperirea reptilei antice. Potrivit estimărilor, fosilele ar avea o vechime de 237 de milioane de ani. Numită Gondwanax paraisensis, reptila patrupedă avea aproximativ dimensiunea unui câine mic.

Avea o coadă lungă și o lungime de aproximativ 1 metru, scrie The Independent.

Avea și o greutate între 3 și 6 kilograme, potrivit experților. Detalii diferite față de cum ne imaginăm de obicei reptilele imense care au dominat Pământul în urmă cu sute de milioane de ani.

Descoperirea uneia dintre cele mai vechi fosile din istorie oferă noi indicii despre dinozauri

Oamenii de ştiinţă din Brazilia au anunţat descoperirea uneia dintre cele mai vechi fosile. Aceasta a aparținut, cel mai probabil, unei reptile străvechi, care a trăit în urmă cu circa 237 de milioane de ani. Fosila ar putea explica ascensiunea dinozaurilor, informează Reuters, scrie AGERPRES

Denumită Gondwanax Paraisensis, acea specie de reptilă cu patru picioare era aproximativ de mărimea unui câine de talie mică.

Mica reptilă cutreiera teritorii aflate în Brazilia din zilele noastre. Pe atunci, clima de pe Terra era mult mai caldă.

Fosila a fost identificată ca fiind o nouă Silesauridă. Acesta e un grup extinct de reptile. Paleontologii dezbat dacă Silesauridele erau dinozauri adevăraţi sau posibili precursori ai creaturilor care au dominat la un moment dat viaţa de pe Terra.

”Înţelegerea caracteristicilor acestor precursori ar putea aduce lumină asupra elementului crucial care a contribuit la succesul evoluţionar al dinozaurilor”, se mai spune în comunicat.

Aceste fosile, ce sunt unele dintre cele mai vechi din istorie, au fost dezgropate într-un strat de stâncă ce datează din perioada Triasicului. Această epocă a avut loc în urmă cu 252 milioane de ani – 201 milioane de ani.

Fosila de Gondwanax Paraisensis provine din vremea când dinozaurii, dar şi mamiferele, crocodilii, ţestoasele şi broaştele au apărut pentru prima dată.

Fosila inedită a fost descoperită în Brazilia

În 2014, medicul Pedro Lucas Porcela Aurelio a descoperit fosila în oraşul Paraiso do Sul, situat în cel mai sudic stat brazilian, Rio Grande do Sul.

A donat-o unei universităţi locale în 2021, ceea ce a demarat o cercetare cu durata de trei ani.

”Să fii prima fiinţă umană care atinge ceva de acum 237 de milioane de ani este extraordinar”, a declarat Aurelio despre unele dintre cele mai vechi fosile din istorie.

”Este un sentiment indescriptibil”, a spus acesta. Aurelio susține că a fost pasionat de paleontologie încă din copilărie.

Află și care a fost prădătorul care vâna dinozauri.

Descoperirea este prezentată detaliat într-un articol semnat de paleontologul Rodrigo Temp Müller. A fost publicat luna trecută în revista ştiinţifică Gondwana Research.

”Cea mai importantă parte a acestei descoperiri este vechimea sa”, a spus Müller într-un interviu. ”Întrucât e atât de străveche, ne oferă indicii despre apariţia dinozaurilor”.

A adăugat că fosilele erau acoperite de un strat gros de piatră când au fost donate de Aurelio. Iniţial, doar părţi din vertebre erau vizibile.

Gondwanax înseamnă ”conducătorul Gondwana”. E o referire la întinderea de pământ Gondwana, din regiunea sudică a supercontinentului Pangeea. Înainte ca acesta să se despartă în mai multe fragmente. Paraisensis este un omagiu adus oraşului Paraiso do Sul.

Australopithecus afarensis, un strămoș uman, în Natural Science Museum, din Italia. Se vede capul specimenului, cu părul lung. Urmele misterioase ale unui strămoș uman au îngrijorat experții