Descoperirea NASA care ar putea rescrie istoria. Ce a găsit agenția spațială pe Marte

Descoperirea NASA care ar putea rescrie istoria a uimit experții ce au căutat astfel de dovezi pe Marte de mai multe decenii.

Publicat: 5 august 2024, 14:54 / Actualizat: 5 august 2024, 17:56

Posibilitatea descoperirii formelor de viață pe Marte a fascinat experți de decenii. NASA s-a axat pe identificarea dovezilor vieții microbiale ce ar fi dominat Planeta Roșie în trecut. Pentru a găsi astfel de dovezi, NASA a cheltuit peste 5 miliarde de dolari pentru a trimite roboții Curiosity și Perseverance pe suprafața marțiană.

Acum, unul dintre cele 2 rovere ar fi descoperit cea mai notabilă urmă a vieții microbiale antice, scrie Popular Mechanics.

Dovada s-ar afla pe o piatră în formă de vârf de săgeată, cu o lungime de aproape 1 metru. Aceasta a fost poreclită Cheyava Falls.

Descoperirea NASA care ar putea rescrie istoria

Piatra se află în Craterul Jezero, ce are un diametru de 28 de mile. În ultimii 3 ani, Perseverance a studiat suprafața marțiană din acest crater.

Descoperirea NASA care ar putea rescrie istoria include 3 date specifice, care sugerează prezența unei vieți microbiale antice. Roca respectivă are 2 vene verticale de sulfat de calciu. Experții cred că acestea au fost formate de apa care a dispărut de pe Marte. În plus, pe piatră a fost identificată și o bandă roșie cu „pete de leopard”.

NASA a descoperit și în trecut urme ale apei pe Marte. Dar această bandă îngustă oferă o imagine mult mai complexă asupra potențialei vieți antice. Cu ajutorul instrumentelor SHERLOC (Scanning Habitable Environments with Raman & Luminescence for Organics & Chemicals) și PIXL (Planetary Instrument for X-Ray Lithochemistry), Perseverance a determinant existența compușilor organici în rocă.

Acele „pete de leopard” ar indica reacții chimice care ar fi oferit energie vieții microbiale antice.

Descoperirea NASA care ar putea rescrie istoria include dovezi ale existenței apei, compușilor organici și reacțiilor chimice. Fiecare dintre ele ar fi notabilă separat. Dar, până acum, NASA nu le-a văzut pe toate 3 în aceeași locație.

Ca urmare, chimia Cheyava Falls e posibil cea mai bună dovadă a faptului că pe Marte a existat viață la un moment dat.

Roca Cheyava Falls e importantă pentru studierea vieții pe Marte

„Cheyava Falls e cea mai misterioasă, complexă și potențial importantă rocă investigată până acum de către Perseverance,” a declarat Ken Farley, expert ce lucrează la proiectul Perseverance. „Avem prima detecție notabilă a materialului organic. Pete de culoare distincte ce indică reacții chimice pe care viața microbială le-ar fi putut folosi drept o sursă de energie. Și dovezi clare că apa, necesară vieții, a trecut la un moment dat pe lângă rocă.”

Situl e foarte important pentru explorarea Planetei Roșii. Dar aceasta nu e prima descoperire marțiană care a atras atenția experților din întreaga lume. Dincolo de descoperirea NASA care ar putea rescrie istoria, la începutul acestui an, cercetători care studiau o analiză de sol din 2017 obținută în cadrul misiunii Curiosity, din craterul Gale, au găsit o abundență de mangan în sol. Ceea ce necesită prezența oxigenului și microbilor.

În acest moment, nu se știu îndeajuns de multe detalii despre procesul de oxidare pentru a spune, fără urmă de îndoială, că a existat viață pe Marte. Dar cercetătorii cred că se apropie de momentul în care va fi făcut acest anunț. Din moment ce ambele misiuni trimit numeroase date inedite înapoi pe Pământ.

Imagine digitală cu planeta Marte, pe fundal negru. Potrivit experților, apa de pe Marte ar fi dispărut mai recent decât se credea