De ce vor francezii să trimită pești pe Lună. Experimentul ar putea schimba viitorul oamenilor de pe satelitul natural

În urma unui experiment, francezii vor să trimită pești pe Lună, ce s-ar putea dezvolta pe satelitul natural al Pământului.

Publicat: 29 octombrie 2023, 7:08

Experți din cadrul Institutului de Cercetare a Exploatării Mării din Franța susțin că astronauții ar putea crește și cultiva pești pe Lună. Un astfel de proces ar presupune livrarea icrelor de pe Pământ și folosirea apei de pe Lună.

Teoria a fost publicată într-un studiu din jurnalul Springer.

În experiment, icrele au fost testate în simulări ce au inclus condiții similare cu cele de pe lansarea în spațiu a unei rachete Soiuz.

De ce vor francezii să trimită pești pe Lună

Vor practica astronauţii din viitor acvacultura pe Lună? Aceasta este întrebarea la care încearcă să răspundă cercetătorii francezi, care au testat recent rezistenţa icrelor de biban la schimbările gravitaţionale, transmite AFP, scrie AGERPRES

„Este foarte promiţător,” a declarat pentru AFP Cyrille Przybyla, cercetător în biologie marină la Institutului Francez de Cercetări pentru Exploatarea Mării (IFREMER). A publicat recent un articol pe acest subiect în jurnalul ştiinţific Frontiers in Space Technologies, în care experții au detaliat de ce vor să trimită pești pe Lună.

În 2019, cercetătorul, specializat în acvacultură, a iniţiat programul Lunar Hatch (ecloziune selenară). A răspuns unui apel de idei de proiecte din partea Agenţiei Spaţiale Europene (ESA), în vederea instalării unei baze pe Lună.

„Odată cu revenirea cursei către Lună, ne întrebăm ce vom face pentru alimentaţia oamenilor,” a explicat el. „În prezent, toate naţiunile lucrează la (dezvoltarea de) salată sau tomate în spaţiu. Vor lipsi însă fibrele şi aminoacizii de origine animală importanţi pentru o dietă echilibrată,” a adăugat cercetătorul.

În plus, „a avea grijă de animale (când te afli) la 360.000 de kilometri de Pământ poate reprezenta un factor psihologic important”, a adăugat el. Ca urmare, experții vor să trimită pești pe Lună, pentru a avea o sursă de hrană pe satelitul natural.

Ideea lui constă în trimiterea unui mic acvariu cu latura de 10 centimetri conţinând 200 de icre către satelitul natural al Pământului. Peştele ar creşte într-un sistem de acvacultură cu circuit închis, alimentat cu apa deja prezentă pe Lună.

„Nu cunoaştem calitatea acestei ape. Când o vom cunoaşte, vom putea asocia un (tip de) peşte cu ea,” a explicat biologul.

Experții au descoperit apă pe Lună

Până acum, apa găsită în sistemul solar s-a dovedit sărată. Ceea ce ar favoriza peştii care trăiesc într-un astfel de mediu, precum bibanul de mare, un peşte-model pentru acvacultură.

Însă, înainte de a construi sistemul de acvacultură, cercetătorii trebuie să se asigure că icrele vor rezista călătoriei pe Lună.

Programul Lunar Hatch e susţinut de Centrul naţional de studii spaţiale (CNES) din Franţa. Oamenii de ştiinţă au supus icre de biban de mare la vibraţii echivalente cu lansarea rachetei ruseşti Soiuz în cadrul unui experiment în laborator. Cu ajutorul acestor experimente, experții vor să afle dacă pot să trimită pești pe Lună.

Află și când vrea să înceapă NASA activități de minerit pe Lună.

„Există o mulţime de lansatoare spaţiale. Dar mi s-a spus că Soiuz a doborât toate recordurile de vibraţii. Dacă trece de Soiuz, trece de tot,” a explicat Przybyla, proaspăt absolvent al International Space University din Franţa.

Rata de ecloziune a icrelor supuse vibraţiilor a fost echivalentă cu cea a icrelor-martor.

Buzz Aldrin, în costum de astronaut, lângă steagul american de pe Lună, iulie 1969, pentru a ilustra ce s-a întâmplat cu steagurile lăsate pe Lună