Luna marțiană Deimos a fost fotografiată de la mică distanță pentru prima dată. De ce nu e atât de cunoscut satelitul natural

Luna marțiană Deimos a fost fotografiată de la mică distanță pentru prima dată, în imagini care scot în evidență detaliile satelitului natural.

Publicat: 25 aprilie 2023, 15:39

Sonda Hope, lansată în spațiu de Emiratele Arabe, a surprins primele imagini de înaltă rezoluție cu Deimos. Acestea susțin teoria potrivit căreia Deimos s-a format în același timp cu Marte, în loc să fie un asteroid care a fost prins în orbita planetei, susțin experșii.

Hope s-a apropiat de Deimos pe 10 martie. Conducătorul misiunii, Hessa Al Matroushi, a vorbit despre momentul în care primele imagini au ajuns pe Pământ, potrivit Nature

„Marte era pe fundal. Și pur și simplu am fost uluit, sincer,” a dezvăluit expertul.

Luna marțiană Deimos a fost fotografiată de la mică distanță pentru prima dată

Sonda marţiană lansată în spaţiu de Emiratele Arabe Unite, care orbitează de doi ani Planeta Roşie, a observat mica sa lună Deimos cu o precizie de neegalat până acum. Sonda a adus noi informaţii despre originile acestui satelit misterios al lui Marte, informează AFP, scrie AGERPRES

Sonda Al-Amal (Hope în engleză) e prima misiune arabă interplanetară. Cu ajutorul ei, luna marțiană Deimos a fost fotografiată cu o precizie inedită. Sonda a zburat la mai puţin de 110 kilometri distanţă de Deimos. Acesta reprezintă corp teluric neregulat cu diametrul de doar 12 kilometri.

Luna are forma unui bob de fasole. Alături de însoţitorul său mai mare, Phobos, este una dintre cele două luni ale planetei Marte.

A fost pentru prima dată după misiunea Viking din 1977 când un vehicul spaţial a survolat la o distanţă atât de mică acel satelit natural. El e arareori cercetat de oamenii de ştiinţă, au subliniat luni coordonatorii „Emirates Mars Mission” (EMM) la o adunare a Uniunii europene pentru geoştiinţe. Evenimentul se desfăşoară la Viena.

Recent, o sursă neașteptată de apă a fost descoperită pe Lună.

Luna marțiană Deimos a fost fotografiată de Hope, ce poate oferi mai multe informații despre corpul cosmic.

Survolările pe deasupra lui Deimos au fost începute în ianuarie. Sonda Hope a putut să realizeze observaţii cu o precizie fără egal. Reușita se datorează camerei sale EXI ce furnizează imagini în culori, în mai multe rezoluţii şi în mai multe lungimi de undă.

A fost dezvăluită „faţa ascunsă” a lunii Deimos

Aceste date au dezvăluit „faţa ascunsă” a micii luni. Deimos orbitează la circa 23.000 de kilometri planeta Marte. Compoziţia sa nu a fost încă studiată.

„Nu suntem siguri de originile lui Phobos şi Deimos”, a explicat Hessa Al Matroushi.

„O teorie mai veche afirmă că ar fi vorba despre asteroizi” proveniţi din centura de asteroizi a Sistemului Solar. Asteroizii ar fi fost „capturaţi” apoi pe orbita „Planetei Roşii”. Acum că Luna marțiană Deimos a fost fotografiată atât de precis, experții pot afla mai multe informații despre ea.

Află și de ce se vede Luna pe cer în timpul zilei.

Observaţiile făcute din apropiere de sonda Hope par să indice mai degrabă o origine planetară. La fel ca însoţitorul său Phobos, Deimos deţine într-adevăr „proprietăţi infraroşii mai apropiate de rocile bazaltice de pe Marte decât de cele ale meteoriţilor căzuţi lângă Lacul Tagish din Canada”, „adeseori utilizate ca analogie pentru a-i studia pe Phobos şi Deimos”, a declarat Christopher Edwards, un om de ştiinţă care se ocupă de instrumentul EMIRS de la bordul sondei arabe.

Sonda Hope va continua să survoleze luna Deimos pe întreaga durată a anului 2023 pentru a strânge mai multe date, a precizat Agenţia spaţială a Emiratelor Arabe Unite, care a decis să prelungească misiunea marţiană cu un an suplimentar.

Sonda SLIM, pe care Japonia vrea să o reactiveze, cu Luna pe fundal