Cum ar putea „muri” Pământul. O planetă observată de experți se apropie de un sfârșit similar

Soarta unei planete oferă noi indicii despre cum ar putea „muri” Pământul, fenomen ce va avea loc peste miliarde de ani.

Publicat: 15 noiembrie 2023, 7:23

O planetă îndepărtată se îndreaptă spre un final violent, comun pentru astfel de corpuri cosmice. Potrivit experților, și planeta noastră ar putea avea aceeași soară, peste miliarde de ani.

Astronomii au observat evoluția planetei Kepler-1658b, ce se află la 2.600 de ani-lumină de Pământ.

La fel ca Pământul, Kepler-1658b orbitează în jurul unei stele, ce ar putea duce la sfârșitul său violent.

Cum ar putea „muri” Pământul

Astronomii au observat în premieră o planetă îndepărtată care se apropie periculos de mult de steaua ei îmbătrânită. Fenomenul oferă o posibilă perspectivă asupra modului în care ar putea sfârşi Pământul, transmite AFP, scrie AGERPRES

Situată la o distanţă de 2.600 de ani-lumină de Pământ, Kepler-1658b este o exoplanetă. Ea are aproximativ aceeaşi dimensiune ca Jupiter. Prin studierea ei, experții pot afla mai multe detalii despre cum ar putea „muri” Pământul.

Spre deosebire de Jupiter, gigant gazos aflat departe de Soare, Kepler-1658b orbitează în jurul stelei sale la doar o optime din distanţa ce separă steaua noastră de Mercur. Aceasta planeta cea mai apropiată de Soare.

Acest „Jupiter fierbinte” orbitează în jurul stelei sale în mai puţin de trei zile. Această perioadă de revoluţie se scurtează cu aproximativ 131 de milisecunde pe an, descrie un studiu publicat în The Astrophysical Journal Letters.

„În acest ritm, planeta va intra în coliziune cu steaua sa în mai puţin de trei milioane de ani”, a declarat Shreyas Vissapragada, de la Centrul de astrofizică Harvard-Smithsonian, autorul principal al studiului ce oferă indicii despre cum ar putea „muri” Pământul.

„Este prima dată când observăm dovezi directe ale unei planete cu o traiectorie în spirală în jurul stelei sale îmbătrânite”, a explicat astrofizicianul pentru AFP.

Orbita planetei Kepler-1658b se scurtează

Steaua în cauză se află într-un stadiu avansat al ciclului său. În această etapă, începe să se „umfle” şi să devină din ce în ce mai strălucitoare.

Orbita lui Kepler-1658b scade inexorabil sub efectul gravitaţiei exercitate de stea, similar celui exercitat de Lună în diferite puncte ale Pământului. Acest efect, numit forţă mareică, poate atrage două corpuri. La fel de bine le poate îndepărta. Luna, spre exemplu, se îndepărtează foarte lent de Pământ, cu o traiectorie în spirală.

Soarta planetei Kepler-1658b oferă indicii despre cum ar putea „muri” și Pământul.

„Moartea unei planete provocată de o stea este un destin cu care se vor confrunta multe lumi. Și ar putea fi ultimul rămas-bun al Pământului, peste miliarde de ani, pe măsură ce Soarele nostru evoluează”, a scris Centrul de astrofizică într-un comunicat.

În aproximativ 5 miliarde de ani, Soarele va deveni o „gigantă roşie”. Va creşte din ce în ce mai mult, la fel ca steaua gazdă a lui Kepler-1658b.

Ca şi această exoplanetă, Pământul s-ar putea apropia inexorabil de Soare sub efectul forţelor mareice. Însă, acest efect ar putea fi contrabalansat şi de pierderea de masă a Soarelui, a precizat Shreyas Vissapragadan. Ca urmaare, „soarta finală a Pământului rămâne incertă”.

Lansarea misiunii iSpace, din Florida, cu racheta SpaceX Falcon 9, pentru a ilustra cum prima aselenizare comercială japoneză a eșuat