OMS avertizează că 1.8 miliarde de oameni riscă să se îmbolnăvească. Care e soluția simplă la care pot apela

OMS avertizează că 1.8 miliarde de oameni au un risc ridicat în fața unor boli precum cancerul, infarctul, demența și diabetul. Cauza ar fi lipsa de mișcare și situația devine din ce în ce mai periculoasă.

Publicat: 27 iunie 2024, 7:23

Organizația Mondială a Sănătății a realizat recent un studiu global pentru a analiza impactul real al lipsei de exerciții fizice asupra oamenilor. Se pare că lipsa activității a crescut cu 5% în perioada 2010 - 2022.

În total, aproximativ 31% din toți adulții de pe planetă nu fac îndeajuns de multă mișcare, scrie The Independent.

În 2000, 23% dintre ei se aflau în aceeași situație, în comparație cu 26% în 2010.

OMS avertizează că 1.8 miliarde de oameni riscă să se îmbolnăvească

Aproape 1.8 miliarde de adulţi sunt expuşi riscului de a dezvolta boli precum cancer, accident vascular cerebral, demenţă şi diabet din cauza unui nivel insuficient de activitate fizică, iar această situaţie continuă să se înrăutăţească, potrivit unui raport, informează DPA, scrie AGERPRES

Conform unui nou studiu realizat de cercetători din cadrul Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii (OMS) şi de cadre universitare, inactivitatea fizică la nivel global a crescut cu circa 5 puncte procentuale în perioada 2010-2022. OMS avertizează că 1.8 miliarde de oameni se află în această situație.

Per ansamblu, circa o treime din adulţi (31%) la nivel global nu fac suficientă mişcare.

Dacă această tendinţă se menţine, experţii preconizează că până în 2030, circa 35% din populaţia adultă va fi deficitară la capitolul activităţi fizice.

Studiile au arătat că lipsa activităţilor fizice creşte riscul de boli cardiace, accident vascular cerebral, diabet de tip 2, demenţă şi cancer. Cum ar fi cel de sân şi de colon.

Din punctul de vedere al diferenţelor de gen, se pare că femeile au în mod constant o probabilitate mai mică de a face mişcare în comparaţie cu bărbaţii. Ratele de inactivitate sunt de 34% în cazul femeilor faţă de 29% în cazul bărbaţilor.

Noul studiu a fost publicat în revista The Lancet Global Health. OMS avertizează că omenirea riscă să rateze obiectivul global privind reducerea inactivităţii fizice până în 2030.

”Aceste noi descoperiri evidenţiază o oportunitate pierdută de a reduce ratele de cancer, boli cardiace şi de a îmbunătăţi bunăstarea mintală prin practicarea mai multor activităţi fizice”, a declarat Tedros Adhanom Ghebreyesus, directorul general al OMS.

Experții sfătuiesc adulții să facă mai multă mișcare

”Trebuie să ne reînnoim angajamentele în ceea ce priveşte creşterea nivelurilor de activitate fizică. Și să prioritizăm măsuri îndrăzneţe. Cum ar fi politici consolidate şi finanţări mai mari pentru a inversa această tendinţă îngrijorătoare”, a mai spus el.

OMS avertizează că adulţii ar trebui să realizeze 150 de minute de activitate fizică de intensitate moderată. Sau 75 de minute de activitate fizică de intensitate ridicată în fiecare săptămână.

Exemplele de activităţi moderate includ mersul pe jos într-un ritm alert (6 kilometri pe oră sau mai rapid). Aici intră și activităţi de curăţenie intensă – cum ar fi spălarea geamurilor sau datul cu mopul. Mersul pe bicicletă cu viteza de 16-19 kilometri pe oră şi badminton sunt în aceeași categorie.

Exemple de activităţi fizice intense sunt drumeţiile, jogging la o viteză de 10 kilometri pe oră sau mai rapid. Săpatul în grădină, mersul rapid cu bicicleta, un meci de fotbal de baschet sau de tenis intră în aceeași categorie.

Potrivit OMS, o activitate fizică insuficientă înseamnă nerealizarea nivelului de exerciţii recomandat săptămânal.

Noul studiu a inclus date şi estimări provenite din 163 de ţări şi teritorii. Persoanele cu vârste de peste 60 de ani sunt mai puţin active decât persoanele mai tinere.

Țările occidentale cu venituri mari par să reducă treptat ratele de inactivitate (la 28% din populaţie în 2022). Dar ele sunt în continuare în afara graficului.

Femeie care a câștigat Jocurile Olimpice din Brazilia, pentru a ilustra ce efect ar avea jocurile Olimpice