Experții au „înviat” celulele unor porci morți. Cum au reușit

Experții au „înviat” celulele unor porci morți, într-un nou studiu foarte controversat ce unii susțin că a demonstrat că moartea e reversibilă, într-un anumit context.

Publicat: 14 august 2022, 9:06

Experți din întreaga lume continuă să studieze procesele care au loc în timpul morții, mai ales în cazul mamiferelor. Acum, experți din SUA au încercat să „învie” celule ale unor porci morți - și au reușit.

În 2019, cercetătorii dintr-o echipă bazată în Statele Unite au uluit comunitatea ştiinţifică internaţională după ce au reuşit să restaureze funcţiile celulare în creierele unor porci la câteva ore după decapitarea acestora, potrivit observatornews.ro.

Cele mai recente cercetări ale lor au fost publicate miercuri în revista Nature. Acum, aceiaşi oameni de ştiinţă au încercat să extindă noua tehnică la nivelul întregului corp al unor animale.

Experții au „înviat” celulele unor porci morți

Cu această tehnică, specialiștii au provocat crize cardiace unor porci anesteziaţi. Acest proces a împiedicat sângele să circule. În plus, le-a privat pe celulele lor de cantitatea necesară de oxigen. Fără oxigen, celulele mamiferelor mor.

După o oră, cercetătorii au injectat în corpurile animalelor moarte un lichid. Acesta conţinea sângele porcilor (prelevat în timpul vieţii acestora) şi o formă sintetică de hemoglobină. Aceasta e proteina care transportă oxigenul în globulele roşii. Ei au injectat şi medicamente care protejează celulele şi împiedică formarea de cheaguri sangvine. Astfel, experții au „înviat” celulele unor porci morți.

Sângele a reînceput să circule. Ca urmare, numeroase celule au început să funcţioneze din nou. Procesul a fost pbservat inclusiv în organe vitale precum inimă, ficat şi rinichi, în următoarele şase ore.

„Aceste celule funcţionează timp de mai multe ore după momentul în care nu ar mai fi trebuit să funcţioneze. Asta arată că moartea celulelor poate fi stopată”, a declarat într-o conferinţă de presă Nenad Sestan, autorul principal al studiului şi cercetător la Universitatea Yale din Statele Unite.

La microscop, este dificil de făcut diferenţa între un organ normal şi sănătos şi un organ tratat post-mortem, a adăugat David Andrijevic, coautor al studiului şi cercetător la Universitatea Yale.

Echipa din Statele Unite speră că noua tehnică, denumită OrganEx, va putea fi utilizată pentru „a salva organe”, prelungindu-le funcţionarea. O altă aplicaţie ar putea fi salvarea vieţilor unor persoane care aşteaptă un transplant.

OrganEx ar putea să permită şi noi forme de chirurgie, oferind „mai multă marjă pentru manevre medicale”, a declarat Anders Sandberg, cercetător la Universitatea Oxford.

Însă noua tehnică, prin care experții au „înviat” celulele unor porci morți, ridică anumite întrebări de natură medicală, etică şi chiar filosofică.

Noua tehnică e foarte controversată

Ea ar putea „să crească riscul ca persoanele reanimate să devină apoi incapabile să iasă dintr-o stare de asistenţă vitală”, a avertizat Brendan Parent, biotehnician la Facultatea de Medicină Grossman din cadrul Universităţii New York, într-un comentariu publicat în paralel cu studiul apărut în revista Nature.

Află ce se întâmplă în creierul unui om în timp ce moare, potrivit experților.

Sam Parnia, profesor de medicină la aceeaşi universitate americană, consideră că noul studiu este „cu adevărat remarcabil”. Acesta arată totodată că „moartea este un proces biologic tratabil şi reversibil după câteva ore”.

Citește continuarea pe observatornews.ro