Cum au devenit urșii panda erbivori. Fosilele care explică schimbarea inedită

Fosile descoperite recent în China pot explica exact cum au devenit urșii panda erbivori, spre deosebire de celelalte specii din această familie de mamifere.

Publicat: 4 iulie 2022, 11:58

Urșii panda sunt unele dintre cele mai cunoscute specii din lume. După ce specia a devenit pe cale de dispariție, mamiferele cu blana albă și neagră au devenit cunoscute și îndrăgite la nivel mondial.

Un detaliu inedit atunci când vine vorba de urșii panda e dieta lor, vegetariană. Aceasta e compusă, în mare parte, din bambus, potrivit Reuters

Potrivit experților, urșii panda nu au preferat dintotdeauna o astfel de dietă. Noi fosile descoperite în apropierea orașului Zhaotong oferă indicii inedite despre această schimbare.

Cum au devenit urșii panda erbivori

Descoperirea fosilelor unui strămoş al ursului panda în China le-a permis oamenilor de ştiinţă să descifreze misterul ce plana asupra „celui de-al şaselea deget” al mamiferului asiatic. Acesta îi permite ursului să aibă o priză fermă asupra tulpinilor de bambus, ce constituie baza regimului său alimentar, informează AFP, scrie AGERPRES.

Fosilele, cu o vechime de 6 – 8 milioane de ani, pot oferi detalii despre cum au devenit urșii panda erbivori. Acestea au fost descoperite în provincia Yunnan din sud-estul Chinei. Printre ele se află un os deosebit de mare din încheietura membrelor superioare, numit sesamoid radial.

Recent, o populație secretă de urși polari a fost găsită într-o locație considerată imposibilă.

Fosilele aparţineau unui strămoş al ursului panda, denumit Ailurarctos, dispărut în prezent. Ailurarctos trăia în China în urmă cu 6 milioane – 8 milioane de ani.

Este cea mai veche dovadă ce atestă existenţa „celui de-al şaselea deget” la exemplarele de panda uriaş. Acesta le permite să prindă şi să spargă tijele groase de bambus, au precizat autorii acestui studiu, care vorbește despre cum au devenit urșii panda erbivori. Studiul a fost publicat în cel recent număr al revistei Scientific Report.

Strămoșul urșilor panda e un exemplu de carnivor devenit erbivor

„Panda uriaş este un caz rar de carnivor de talie mare devenit erbivor”, a declarat Wang Xiaoming. Expertul e curator în departamentul de paleontologie a vertebratelor din cadrul Muzeului de Istorie Naturală din Los Angeles.

Existenţa „degetului fals” era deja cunoscută de cercetători de aproximativ un secol. Dovada fosilizată a acestui os, însă, răspunde mai multor întrebări rămase timp îndelungat fără răspuns. Dovada oferă indicii în privinţa felului şi a momentului în care a evoluat acel deget suplimentar. Acesta nu mai există la nicio altă specie de urs.

„Degetul ‘fals’ al lui Ailurarctos arată pentru prima dată cronologia şi etapele probabile de evoluţie în alimentaţia cu bambus a urşilor panda”, a adăugat Xiaoming. Acest detaliu poate explica exact cum au devenit urșii panda erbivori.

Află de ce nu sunt oamenii atacați de animale mai des, deși sunt aproape lipsiți de apărare fără arme, potrivit experților.

În urmă cu milioane de ani, urşii panda au schimbat regimul omnivor şi bogat în proteine al strămoşilor lor cu o alimentaţie bazată pe bambus, o plantă săracă în nutrienți. Aceasta e, însă, accesibilă pe întreaga durată a anului în sudul Chinei.

Exemplarele adulte de panda se hrănesc timp de 15 ore pe zi. Pot să consume până la 45 de kilograme de bambus în fiecare zi. Deşi regimul lor alimentar este în principal vegetarian, urşii panda uriaş sunt cunoscuţi şi pentru faptul că vânează ocazional animale. Acestea sunt, însă, de talie mică.

Utilizatoare care are un iPhone ăn mână, cu ecranul deschis. Ea poartă pantaloni bej. O schimbare importantă ar putea fi introdusă pentru următoarele modele iPhone