Experții au descoperit care ar fi una din cauzele bolii Alzheimer. Autopsiile au dezvăluit o sursă neașteptată

Experții au descoperit care ar fi una dintre cauzele bolii Alzheimer, în urma mai multor autopsii realizate pe pacienți care aveau această afecțiune.

Publicat: 28 august 2023, 13:03 / Actualizat: 28 august 2023, 14:07

O analiză recentă a țesutului cerebral a scos la iveală modul în care celulele din sistemul imunitar se comportă în creierul oamenilor care au boala Alzheimer, în comparație cu pacienții care nu aveau această afecțiune.

Studiul poate duce la o nouă schemă de tratament pentru pacienți, scrie Science Alert.

Cercetarea a fost condusă de experți din cadrul Universității din Washington. Aceștia au descoperit că microglia din creierul oamenilor care aveau Alzheimer se afla în faza de pre-inflamația mai des. Ca urmare, aveau o tendință mai mică să protejeze țesutul.

Experții au descoperit care ar fi una din cauzele bolii Alzheimer

Microglia reprezintă celule imunitare care ajută la menținerea sănătății creierului și funcțiilor normale. Atunci când apar infecții sau trebuie să fie îndepărtate celule moarte, celulele microglia devin mai mobile, pentru a asimila invadatorii și celulele care nu mai sunt necesare. Ele sunt și celulele care gestionează numărul sinapselor în timpul dezvoltării. Ca urmare, au grijă ca creierul uman să funcționeze optim.

Se pare că diferențe la nivelul funcțiilor acestor celule ar fi una din cauzele bolii Alzheimer. Nu se știe exact care e mecanismul din spatele acestui proces. Dar în cazul pacienților care au suferit de această boală neurodegenerativă, unele celule microglia aveau un răspuns mult prea puternic.

Ca urmare, duceau la inflamații, ce contribuiau la moartea celulelor cerebrale. Până acum, însă, testele cu tratament anti-inflamator nu au avut rezultate semnificative în cazul Alzheimer.

Află și care e ingredientul comun care ar avea legătură cu dezvoltarea bolii Alzheimer.

Echipa de cercetare, din care au făcut parte Katherine Prater și Kevin Green, au folosit mostre prelevate din autopsii ale unor donatori. 12 dintre ei aveau Alzheimer și 10 nu. Astfel, experții au studiat activitatea genetică a microglia.

Experții au folosit o nouă metodă, prin care au intensificat secvențierea ARN-ului cu un singur nucleu. Astfel, echipa a putut identifica 10 grupuri diferite de microglia în țesutul cerebral. Acestea sunt diferențiate de modul în care se exprima genele.

3 dintre aceste grupuri nu au mai fost văzute până acum. 1 dintre ele e foarte comun în cazul oamenilor care au Alzheimer. Acest tip de microglia are gene activate care sunt implicate în inflamații și moarte celulelor.

Celulele microglia ar putea juca un rol în progresul bolii Alzheimer

Experții cred că aceste diferențe la nivelul microglia ar putea fi una dintre cauzele bolii Alzheimer. În cazul pacienților afectați, astfel de celule aveau o probabilitate mai mare de a produce molecule inflamatorii. Acestea pot provoca daune la nivelul creierului și ar putea contribui și la progresul bolii Alzheimer.

Tipurile de microglia din creierul oamenilor cu Alzheimer aveau o probabilitate mai mică de a-și îndeplini funcția de protecție. Ca urmare, abilitatea lor de curățare a celulelor moarte era compromisă.

Experții cred că celulele microglia pot să se și schimbe de-a lungul anilor. O analiză atentă a modului în care se schimb aceste celule cu trecerea timpului poate ajuta experții să înțeleagă mai bine una din cauzele posibile ale bolii Alzheimer.

Recent, experții au descoperit o legătură între somnul de prânz și boala Alzheimer.

Cercetarea se află încă în primele etape. Chiar și așa, ajută la o înțelegere mai profundă a rolului pe care îl au aceste celule în creier și în progresul bolii Alzheimer. O astfel de descoperire poate duce la noi tratamente pentru afecțiune.

„Acum că am determinat profilul genetic al acestor celule microglia, putem încerca să aflăm exact ce fac. Și, să sperăm, putem identifica moduri prin care le putem schimba comportamentul, ce ar putea contribui la boala Alzheimer,” a declarat Prater. Studiul a fost publicat în jurnalul Nature Aging.

Virus cu albastru și portocaliu, similar cu unele dintre cele mai periculoase virusuri din istorie