De ce unii oameni care fumează toată viața nu fac cancer pulmonar. Răspunsul experților

Experții cred că au găsit un răspuns la întrebarea de ce unii oameni care fumează toată viața nu fac cancer pulmonar. Fumatul e cel mai mare factor de risc pentru această boală, la nivel mondial.

Publicat: 26 mai 2022, 14:43

Fumatul e cel mai mare factor de risc pentru cancerul pulmonar. Produsele de tutun ar cauza până la 90% din decesele provocate de cancerul pulmonar, în Statele Unite ale Americii, susțin experții.

Nu toți cei care fumează aproape toată viața ajung să sufere de această maladie, însă.

Acum, experții cred că au descoperit de ce unele persoane care fumează nu fac cancer pulmonar, scrie Science Alert.

De ce unii oameni care fumează toată viața nu fac cancer pulmonar

Experții au încercat de mulți ani să descopere de ce are loc acest fenomen. Un nou studiu oferă un posibil răspuns. Potrivit cercetării, se pare că genele joacă un rol important în acest context.

Potrivit experților care au investigat de ce unii oameni care fumează toată viața nu fac cancer pulmonar, aceste persoane ar avea un avantaj inedit. Celulele care acoperă plămânii lor par să aibă o probabilitate mai scăzută să sufere de pe urma mutațiilor, pe termen lung.

Rezultatele lor sugerează că genele care repară ADN-ul sunt mai active în cazul anumitor indivizi. Ca urmare, aceștia sunt mai protejați împotriva apariției cancerului, chiar dacă fumează des.

Studiul a inclus profilurile genetice ale bronhiilor mai multor indivizi. 14 dintre aceștia nu au fumat niciodată. În celelalte 3 categorii, de fumat ocazional, moderat și intens, au existat câte 19 profiluri.

Celulele prelevate de pe suprafața plămânilor participanților au fost studiate individual. Astfel, experții au măsurat mutațiile din genom.

Potrivit experților care au analizat de ce unii oameni care fumează toată viața nu fac cancer pulmonar, rezultatele „demonstrează fără urmă de îndoială” că mutațiile din interiorul plămânilor cresc cu înaintarea în vârstă. În rândul fumătorilor, deteriorarea la nivelul ADN-ului e și mai semnificativ.

„Aceste celule pulmonare supraviețuiesc ani de zile, uneori decenii. Și, astfel, acumulează mutații care sunt cauzate de îmbătrânire și de fumat,” a declarat Simon Spivack. Spivack e epidemiolog din cadrul Albert Einstein College of Medicine.

„Dintre toate tipurile de celule pulmonare, acestea sunt unele la care există cel mai mare risc să apară cancerul,” a continuat Spivack.

Ce se întâmplă după ce o persoană fumează timp de 23 de ani

Fumul de tutun a fost asociat de mult timp cu deteriorări la nivelul plămânilor. Potrivit noului studiu, nu toți fumătorii trec prin acest proces, în același ritm.

Potrivit studiului care a analizat de ce unii oameni care fumează toată viața nu fac cancer pulmonar, există un risc al mutațiilor la nivelul celulelor care e proporțional cu numărul de țigări fumate.

Riscul de deces din cauza cancerului de prostată e mai mare în cazul bărbaților supraponderali – află avertismentul experților.

În același timp, după ce o persoană fumează echivalentul a unui pachet de țigări pe zi, timp de 23 de ani, acel risc nu crește. În schimb, atinge un platou.

Experții au descoperit noi indicii despre ce cauzează cancerul – află ce au găsit în corpul uman.

„Fumătorii cei mai înrăiți nu aveau cea mai mare încărcătură de mutații,” a declarat Spivack.

„Datele noastre sugerează că acești indivizi au supraviețuit atât de mult timp în ciuda fumatului pentru că au reușit să suprime mai multă acumulare a mutațiilor,” a continuat Spivack. „Această oprire a mutațiilor poate proveni de la faptul că aceste persoane au sisteme eficiente. Pentru repararea deteriorării ADN-ului sau detoxifierea fumului de la țigări.”

Imagine cu un creier, pe albastru, cu mov în interior. Experții susțin că izolarea socială ar schimba structura creierului