China introduce noi reguli îngrijorătoare pentru editarea genetică. Experții trag un semnal de alarmă

China introduce noi reguli îngrijorătoare pentru editarea genetică, dar unii experți susțin că lasă loc pentru experimente periculoase, mai ales în sectorul privat.

Publicat: 7 martie 2023, 12:11

Dr. Joy Zhang, din cadrul Universității din Kent, e expert internațional pe sectorul editării genetice din China. Potrivit lui Zhang, autoritățile sunt susceptibile la „neglijență în reglementare”.

Noile reguli introduse de China nu ar fi îndeajuns de extinse, susține Zhang, potrivit BBC News

Regulamentul a fost actualizat după ce, în urmă cu 5 ani, un cercetător din China a susținut că a creat primii copii editați genetic din lume.

China introduce noi reguli îngrijorătoare pentru editarea genetică

China susține că noile legi sunt compatibile cu regulile internaționale. Acestea includ necesitatea aprobării etice, supervizare și inspecție. Experții se tem că aceste reguli noi nu se aplică și în sectorul privat.

„Cea mai mare îngrijorare a mea e că noile măsuri eșuează în a cuprinde o problemă cronică, în creștere, în gestionarea încercărilor private care au loc în afara instituțiilor științifice convenționale,” a declarat Zhang după ce China introduce noi reguli îngrijorătoare legate de editarea genetică.

„Noile reguli ar putea întâmpina obstacole atunci când vine vorba de menținerea pasului cu inovațiile recente care au loc în China,” a continuat dr. Zhang.

Editarea genetică e o tehnică nouă ce permite experților să realizeze schimbări precise la nivelul ADN-ului. Specialiștii cred că tehnica poate fi folosită pentru a trata numeroase boli moștenite.

Editarea genetică e controversată, însă. Există posibilitatea introducerii unor schimbări permanente în ADN-ul unei persoane, ce ar putea și moștenite de copii.

Acum, China introduce noi reguli îngrijorătoare pentru editarea genetică, ce nu ar acoperi toate posibilitățile folosirii acestei tehnici.

Dr. He Jiankui a creat primii copii editați genetici

În urmă cu 5 ani, dr. He Kiankui, din Shenzhen, China, a susținut că a creat primii copii editați genetici. Gemenele au fost poreclite Lulu și Nana.

ADN-ul fetițelor a fost alterat când se aflau în faza embrionară, într-un mod în care genele lor ar fi rezistente la infecția cu HIV, a susținut dr. He.

La 5 ani de la acest eveniment, China introduce noi reguli îngrijorătoare privind editarea genetică. He a fost amendat și a petrecut 3 ani în închisoare. Nimeni, în afară de dr. He, nu a avut acces la gemene.

La o conferință științifică recentă, He a susținut că fetițele sunt sănătoase. Experimentul lui He a fost aspru criticat la nivel global. He și-a terminat recent sentința și se pare că vrea să își deschidă o clinică în Hong Kong.

În cadrul acesteia, vrea să studieze editarea genetică pentru a dezvolta un tratament destinat copiilor care au o boală musculară ereditară. Autoritățile din Hong Kong susțin că i-au refuzat viza după ce au aflat că are cazier.

„Înțeleg de ce ar vrea China să fie lider în tehnologie, dar sunt anumite arii care necesită atenție specială și editarea genetică e una dintre ele,” a declarat prof. Robin Llovell-Badge, din cadrul Crick Institute. Prof. Llovell-Badge a organizat o conferință axată pe editarea genetică, la care a participat și dr. Zhang. „Trebuie făcută cum trebuie și cu supravegherea potrivită.”

„Avem probleme similare în America de Nord, așa că cred că e greșit să ne concentrăm doar pe China,” a declarat dr. Francoise Baylis, din cadrul Universității Dalhousie.

Utilizator care ține în mână un iPhone 14, ce a salvat recent un bărbat aflat în pericol, pe fundal alb