Bacterii cu gene rezistente la antibiotice au fost descoperite în Antarctica. De ce sunt îngrijorați experții

Bacterii cu gene rezistente la antibiotice au fost descoperite în Antarctica, una dintre cele mai izolate zone de pe Pământ, spre îngrijorarea experților.

Publicat: 5 iunie 2022, 7:23

Potrivit unui studiu recent, bacteriile din Antarctica par să aibă gene care le oferă rezistență naturală la antibiotice. Acestea au capacitatea de a se răspândi în regiunile polate, potrivit experților din Chile.

Andres Marcoleta, cercetător în cadrul Universității din Chile, a condus studiul, publicat în jurnalul Science of the Total Environment, scrie Reuters

Potrivit lui Marcoleta, aceste „superputeri” care au evoluat pentru a rezista la condiții extreme au fost descoperite în fragmente mobile de ADN. Acestea pot fi transferate ușor altor bacterii.

Bacterii cu gene rezistente la antibiotice au fost descoperite în Antarctica

”Ştim că solurile din Peninsula Antarctică, una dintre regiunile polare cele mai afectate de topirea gheţii, găzduieşte o mare varietate de bacterii”, a spus Marcoleta, scrie AGERPRES. ”Şi că unele dintre acestea constituie o sursă potenţială de gene ancestrale care conferă rezistenţă la antibiotice”.

Oamenii de ştiinţă de la Universitatea din Chile au colectat mai multe mostre din Peninsula Antarctică. Mostrele cu ajutorul cărora au fost descoperite Bacterii cu gene rezistente la antibiotice au fost adunate în perioada 2017-2019.

”Merită să ne punem întrebarea dacă schimbările climatice ar putea avea un impact asupra apariţiei bolilor infecţioase”, a spus Marcoleta.

”Într-un scenariu posibil, aceste gene ar putea părăsi acest rezervor şi promova apariţia şi proliferarea bolilor infecţioase,” a continuat expertul.

Află care e a treia cea mai comună cauză a morții la nivel global.

Cercetătorii au ajuns la concluzia că bacteriile Pseudomonas nu sunt patogene. Acestea reprezintă unul dintre grupurile predominante de bacterii din Peninsula Antarctică.

Bacteriile pot fi o sursă de ”gene rezistente”, care nu sunt anihilate de dezinfectanţi obişnuiţi. Printre aceștia se numără cuprul, clorul sau amoniul cuaternar.

Cu toate acestea, celălalt fel de bacterii pe care l-au analizat, Polaromonas, are ”potenţialul de a inactiva antibioticele de tipul beta-lactamice, care sunt esenţiale pentru tratamentul diferitelor infecţii”, a spus Marcoleta despre aceste bacterii cu gene rezistente la antibiotice.

Virusuri antice de 15.000 de ani au fost descoperite în ghețarii care se topesc

Dincolo de aceste bacterii descoperite recent, în urmă cu doar câteva luni, experții au găsit virusuri antice de 15.000 de ani, în ghețarii care se topesc.

În ultimii ani, mai multe forme de viață antice au reapărut din cauza topirii ghețarilor din lume. Unele exemplare, precum rinocerul lânos sau mamutul, reprezintă specii care au dispărut și care nu pot reveni la viață. Altele îngrijorează experții. Acum, specialiștii au găsit și bacterii cu gene rezistente la antibiotice, în Antarctica.

Nu toate creaturile care sunt descoperite în ghețari sunt moarte, scrie Science Alert. Mușchi vechi de secole, descoperit în gheață, a fost readus la viață în laborator. Același lucru s-a întâmplat și în cazul unor viermi cilindrici vechi de 750.000 de ani.

Acum, experții au găsit virusuri vechi de 15.000 de ani, în ghețarii care se topesc în Tibet. Acestea sunt diferite de orice tip de virus descoperit până acum.

Cu ajutorul unor noi metode ce permit sterilizarea mostrelor de gheață, experții vor să înțeleagă ce se ascunde în ghețari. În noua cercetare, echipa a găsit mai multe tipuri de virusuri de 15.000 de ani, în ghețarul Guliya, în Platoul Tibetan.

Persoană care ține capsule de detergent în mână, deasupra unor rufe. Potrivit experților, substanța din pelicula capsulelor de detergent e periculoasă