Ce au în comun persoanele care nu prezintă simptome COVID. Cercetătorii cred că au găsit răspunsul

Experții cred că au descoperit ce au în comun persoanele care nu prezintă simptome COVID atunci când sunt infectate cu acest virus.

Publicat: 21 iulie 2023, 11:33

Aproape 7 milioane de persoane au murit din cauza COVID-19 de la debutul pandemiei, ce a avut loc în urmă cu aproximativ 3 ani. Chiar și după infecții repetate, anumiți indivizi continuă să nu prezinte simptome COVID după ce sunt infectați cu virusul SARS-CoV-2.

Experții cred că au găsit un motiv care poate explica această diferență, scrie Science Alert

Se pare că diferența se datorează unui detaliu genetic numit HLA-B*15:01.

Ce au în comun persoanele care nu prezintă simptome COVID

De când a început pandemia de COVID-19 unele persoane s-au infectat, dar fără să manifeste simptome. Noul studiu a fost publicat de revista Nature. Arată că o variaţie genetică comună ar fi responsabilă pentru infecţia asimptomatică cu coronavirusul SARS-CoV-2, potrivit agenției EFE, scrie AGERPRES.

Studiul despre persoanele care nu prezintă simptome COVID a fost coordonat în SUA de Universitatea din Carolina de Nord. Cercetarea s-a axat pe un grup de gene denumite antigeni leucocitari umani (HLA). Acesta e un grup fundamental pentru răspunsul imunitar şi care variază mult de la o persoană la alta.

Aceste gene codifică proteine folosite de sistemul imunitar. Acestea sunt utilizate pentru a identifica celulele sănătoase şi a le diferenţia de cele infectate cu bacterii şi virusuri.

Persoanele care au prezentat varianta genetică HLA-B*15:01 au avut şanse mai mari de a rămâne asimptomatice după infectarea cu coronavirusul SARS-CoV-2. HLA-B*15:01 există în aproximativ 10% din populație.

Ipoteza echipe de cercetare este că sistemul imunitar al acestor persoane poate reacţiona „atât de rapid şi puternic încât virusul este eliminat înainte de a cauza vreun simptom”.

Expunerea la alte boli ar fi ajutat la dezvoltarea sistemului imunitar

Studiul a analizat celulele persoanelor cu HLA-B*15:01 care au donat sânge în anii anteriori pandemiei. Rezultatele au relevat că aveau limfocite T (care au ca rol localizarea şi distrugerea celulei infectate) de memorie împotriva unei particule specifice a coronavirusului SARS-CoV-2. Această memorie imunitară ar fi provocat un răspuns mult mai rapid. Și ar explica de ce persoanele care au această genă nu prezintă simptome COVID.

Dar o întrebare care-şi căuta răspunsul este cum a fost posibilă dezvoltarea acestei memorii imunitare împotriva SARS-CoV-2. Fără să fi fost expus înainte acestui virus. Autorii cercetării au semnalat astfel că există alte tipuri de coronavirusuri care de decenii provoacă răceli sezoniere. Aşadar a existat deja o expunere la acestea pentru persoanele care nu prezintă simptome COVID.

În acest fel, persoanele care au varianta genetică HLA-B*15:01 par să poată ucide mai repede celulele infectate cu SARS-CoV-2. Procesul e posibil datorită unui răspuns imunitar cu reacţie încrucişată.

În urma analizei secvenţierii genomice a tuturor coronavirusurilor, cercetarea a demonstrat că respectiva particulă a SARS-CoV-2 recunoscută de HLA-B*15:01 este foarte asemănătoare cu particulele virale ale coronavirusurilor precedente. Prin urmare, aceste persoane asimptomatice aveau creată o memorie imunitară pentru coronavirusurile precedente. Datorită marii asemănări a acestei particule virale celulele lor T de memorie ar fi putut de asemenea să recunoască şi să ucidă mai repede SARS-CoV-2.

Cercetătorii au descoperit o epidemie de coronavirus care a afectat Asia de Est în urmă cu 20.000 de ani. În imagine e o doctoriță, cu masca pe față, care ține o fiolă de coronavirus în mână