În 2013, Mark Zuckerberg, CEO-ul companiei Meta, l-a angajat pe Yann LeCun în poziția de conducere pentru noul departament de inteligență artificială a grupului. De atunci, nu au fost oferite foarte multe informații despre proiectele AI ale companiei, dar acesta lucru s-ar putea schimba în 2024.
Facebook împlinește 20 de ani. Cât de mult s-a schimbat rețeaua de socializare în 2 decenii
Facebook împlinește 20 de ani pe 4 februarie 2024, după 2 decenii în care a schimbat peisajul online și a ajutat la o revoluție a platformelor de socializare.
Potrivit mai multor rapoarte, Meta se îndepărtează de ideea metaversului, pentru a merge pe direcția AI, scrie Bloomberg.
Decizia pare una logică, dat fiind succesul pe care l-a avut AI în ultimii ani. Dar, în urmă cu 20 de ani, Facebook era o platformă complet diferită față de cea pe care o știm azi.
Facebook împlinește 20 de ani
La vârsta de 23 de ani, Mark Zuckerberg a fondat Facebook în timp ce studia psihologia în cadrul Universității Harvard. Cum Zuckerberg putea scrie cod, el începuse deja să construiască site-uri similare cu rețelele de socializare pentru diferiți studenți. Printre acestea se numără Coursematch, ce permitea utilizatorilor să găsească studenți de la aceeași facultate. Și Facemash, în care utilizatorii puteau acorda note celorlalți în funcție de cât de atractivi păreau.
Facebook împlinește 20 de ani pe 4 februarie 2024, după ce a fost lansat în februarie 2004. Atunci, Zuckerberg a lansat The facebook, numele inițial al rețelei de socializare. Inițial, pe platformă aveau acces doar studenții de la Harvard.
În mai puțin de 24 de ore de la lansare, peste 1.200 de studenți deja s-au înscris pe platformă. După 1 lună, numărul a crescut la aproximativ 50% din toți studenții Harvard.
În curând, rețeaua a devenit disponibilă și pentru alte universități din Boston. Au urmat și celelalte universități din SUA. În august 2005, site-ul a devenit Facebook.com, denumire pe care o păstrează și astăzi. Noua adresă a fost cumpărată pentru 200.000 de dolari.
Din septembrie 2005, și elevii de liceu se puteau înscrie pe site. În curând, site-ul a devenit disponibil la nivel mondial și pentru alte universități.
Din septembrie 2006, Facebook putea fi accesat și de persoane care nu se aflau în instituții de învățământ. Platforma a crescut considerabil și, în 2024, Facebook împlinește 20 de ani.
Platforma a continuat să fie gratuită, dar generează un profit uriaș prin publicitate. Până în 2007, Yahoo și Google au încercat să cumpere Facebook. Companiile au oferit sume de până la 2 miliarde de dolari. Dar Zuckerberg a refuzat să vândă firma. În 2024, compania Meta are o valoare de peste 150 de miliarde de dolari.
Facebook a fost implicat în numeroase scandaluri
În ultimul deceniu, Facebook s-a aflat la mijlocul numeroaselor controverse. Dincolo de acuzațiile de propagandă, venite chiar de la angajați din interiorul companiei, rețeaua de socializare a fost aspru criticată pentru modul în care gestionează informațiile false care circulă pe ea.
În 2014, Facebook a fost criticată pentru că a realizat teste psihologice pe 70.000 de utilizatori, fără permisiunea lor. Facebook îndepărta anumite cuvinte din feed-ul acelor utilizatori, pentru a vedea cum reacționează la anumite mesaje.
Facebook împlinește 20 de ani în februarie 2024, dar ultimul deceniu a fost marcat de scandaluri și amenzi notabile. Cel mai mare dintre ele a fost legat de alegerile prezidențiale din SUA, 2016. Mai multe rapoarte au demonstrat că știrile false promovate pe Facebook ajungeau la mai mulți oameni decât cele reale.
În 2018, a devenit cunoscut scandalul Cambridge Analytica. Firma a folosit datele a zeci de milioane de utilizatori Facebook pentru reclamele folosite în alegerile prezidențiale din 2016.
2018 a reprezentat unul dintre cele mai negre momente din istoria rețelei de socializare. Rapoartele au demonstrat că rețeaua de socializare a fost folosită pentru a incita genocidul minorității Rohingya, din Myanmar, de către oficialii militari ai țării.
Potrivit directorului de securitate cibernetică din cadrul Facebook, compania a descoperit „încercări clare și intenționate de a răspândi propaganda care era legată direct de armata din Myanmar”.