Serviciile de conferințe video au avut o creștere semnificativă de la debutul pandemiei Covid-19. Platforme precum Zoom, Teams, Messenger, FaceTime, Skype și WhatsApp se numără printre cele mai cunoscute.
Comunicarea prin intermediul tehnologiei poate avea un efect semnificativ asupra copiilor. Ce se întâmplă în creierul lor
Comunicarea prin intermediul tehnologiei poate avea un efectiv semnificativ asupra copiilor, potrivit unui studiu recent care a analizat schimbările ce pot avea loc la nivelul creierului.
Tranziția către comunicarea prin tehnologie a devenit evidentă în ultimii 3 ani, dar nu există foarte multe studii despre impactul pe care îl poate avea asupra creierului, scrie NeuroScience News.
O echipă internațională a studiat cum interacțiunile mediate prin tehnologie pot avea consecințe neurobiologice.
Comunicarea prin intermediul tehnologiei poate avea un efect semnificativ asupra copiilor
Din echipă a făcut parte și Guillaume Dumas, profesor în cadrul Université de Montréal, ce a vrut să investigheze care pot fi aceste consecințe. În studiu, echipa a comparat activitatea din creier pentru comunicarea prin intermediul tehnologiei, de la distanță, cu dea din timpul unei interacțiuni față în față. La studiu au participat 62 de perechi de mame – copil, în care copiii aveau între 10 și 14 ani.
Cu ajutorul unei tehnici numite hiper-scanare (care poate urmări în același timp activitatea creierului în cazul mai multor voluntari), echipa a descoperit că această comunicare realizată prin intermediul platformelor de conferințe video atenuau sincronizarea la nivelul creierului între mame și copii.
În urmă cu 7 ani, Dumas a demonstrat că creierele umane au tendința să se sincronizeze spontan când sunt implicate în interacțiunea socială. Astfel, ritmul oscila la aceeași frecvență.
„Sincronizarea între creiere e asociată cu dezvoltarea cogniției sociale,” a declarat Dumas. „Rezonanța dintre creiere permite copiilor să învețe să distingă între sine și ceilalți, de a învăța relațiile sociale.”
Potrivit studiului, interacțiunile față în fați duc la 9 legături semnificative între ariile frontale și temporale ale creierului. Interacțiunile la distanță, prin comunicarea cu intermediul tehnologiei, generau o singură legătură.
„Dacă sincronizarea între creieri e perturbatp, ne putem aștepta la consecințe la nivelul dezvoltării cognitive a copilului. Mai ales mecanismele care susțin interacțiunea socială,” a declarat Dumas. „Și acestea sunt efecte care durează toată viața.”
Copiii pot avea probleme la nivelul dezvoltării cognitive
Potrivit lui Dumas, sunt necesare mai multe cercetări pentru a afla potențialul impact al tehnologiei sociale asupra evoluției creierului, mai ales în cazul copiilor. Dumas a ridicat semne de întrebare și privind educația online pentru adolescenți.
„Îmi pun întrebări despre digitalizarea educației și impactul pandemiei asupra dezvoltării cogniției soociale în rândul tinerilor. Într-o perioadă în care relațiile umane au fost fragmentate,” a declarat Dumas, ce a studiat comunicarea prin intermediul tehnologiei.
„E o întrebare importantă. Dar răspunsul e dificil. Dat fiind faptul că efectele reale vor fi cunoscute abia peste 10, 15, 20 de ani,” a continuat expertul.
Potrivit lui Dumas, aceste rezultate pot fi aplicate și în cazul adulților. Concluziile pot explica fenomenul de „oboseala Zoom”, ce a apărut în urma creșterii numărului de conferințe video din timpul pandemiei.
Află și ce efect are munca de acasă asupra angajaților.
„Cum interacțiunile online produc o sincronizare mai slabă, e de înțeles de ce oamenii simt că trebuie să depună mai mult efort și mai multă energie pentru a interacționa,” a continuat Dumas. „Interacțiunile par mai complicate și mai puțin naturale.”