Boeing e una dintre companiile care colaborează cu NASA pentru a duce astronauți și provizii în spațiu. Din păcate, capsula Starliner, dezvoltată de Boeing a întâmpinat probleme după ce a fost lansată cu primul echipaj uman la bord.
NASA a descoperit probleme cu racheta SLS creată de Boeing. Ce trebuie să facă acum compania
Boeing continuă să aibă dificultăți după ce NASA a descoperit probleme cu racheta SLS, care e creată de aceeași companie ce a construit Starliner.
Cei 2 astronauți Starliner se află în continuare la bordul Stației Spațiale Internaționale, scrie Space News.
Inițial, călătoria lor trebuia să dureze câteva zile. În urma acestui incident, NASA a lansat o investigație legată de alt proiect spațial al Boeing.
NASA a descoperit probleme cu racheta SLS creată de Boeing
Un raport usturător al Biroului Inspectorului General al NASA (OIG) a evidenţiat mai multe probleme critice legate de dezvoltarea următoarei versiuni a mega-rachetei Space Launch System (SLS) a agenţiei. În condiţii în care probabil că programul Artemis, care vizează revenirea astronauţilor americani pe Lună, va suferi întârzieri, transmite Space.com, scrie AGERPRES.
Agenția NASA a descoperit numeroase probleme cu racheta SLS. Raportul a fost prezentat de OIG la 8 august. Se concentrează asupra Blocului 1B al rachetei Space Launch System (SLS) şi asupra treptei superioare de explorare (Exploration Upper Stage – EUS). Blocul 1B este conceput să extindă cantitatea de materiale pe care SLS le va putea transporta pe Lună. Versiunea îmbunătăţită este extrem de importantă pentru obiectivele pe termen lung ale NASA legate de Lună. Și va fi folosită în cadrul misiunii Artemis 4, programată pentru lansare în 2028.
Însă OIG a descoperit că activitatea desfăşurată de Boeing – principalul contractor pentru modulul principal şi treptele superioare ale SLS, precum şi pentru sistemele avionice ale rachetei – la atelierele de asamblare ale NASA Michoud, din New Orleans, nu îndeplineşte standardele internaţionale şi nici cerinţele formulate de NASA.
Această situaţie a condus la formularea a numeroase solicitări de acte corective (Corrective Action Requests – CAR). Acestea au fost emise de către Agenţia de Management al Contractelor de Apărare (Defense Contract Management Agency – DCMA). Un astfel de CAR poate varia ca nivel de severitate. Arată că activitatea nu se desfăşoară în conformitate cu cerinţe contractuale specifice. În urma investigației, NASA a descoperit probleme cu racheta SLS.
Conform raportului OIG, aceste scăpări în ceea ce priveşte controlul calităţii produse la Michoud sunt „în cea mai mare parte provocate de numărul insuficient de lucrători aerospaţiali pregătiţi şi cu experienţă din cadrul Boeing”.
Misiunea Artemis 4 ar putea fi amânată
Raportul critică, de asemenea, pregătirea inadecvată şi eforturile de supraveghere insuficiente, care nu reuşesc să elimine aceste deficienţe, şi astfel ridică îngrijorări serioase cu privire la siguranţa şi fiabilitatea elementelor SLS.
Raportul semnalează şi creşterea estimată a costurilor de producţie şi sugerează că misiunea Artemis 4 ar putea să nu fie lansată în septembrie 2028, conform programului. Tocmai din cauza acestor probleme.
„Prevedem o creştere a costurilor SLS Block 1B. Până la aproximativ 5,7 miliarde de dolari, înainte de lansarea programată a sistemului în 2028. Adică cu 700 de milioane de dolari mai mult decât bugetul fixat în cadrul NASA’s 2023 Agency Baseline Commitment. Care a stabilit un cost şi un program de referinţă la aproape 5 miliarde dolari” conform raportului OIG. Prin acesta, NASA a descoperit probleme cu racheta SLS creată de Boeing.
„Dezvoltarea treptei superioare de explorare (EUS) reprezintă mai mult de jumătate din acest cost. Care estimăm că va creşte de la suma iniţială de 962 de milioane din 2017. La aproape 2,8 miliarde de dolari până în 2028”.
De asemenea, raportul precizează că livrarea EUS de către Boeing către NASA a fost amânată din februarie 2021. Pentru aprilie 2027. Aceste probleme se combină cu alţi factori. Ceea ce sugerează că se vor produce şi alte întârzieri care vor avea un impact asupra misiunii Artemis 4.
Răspunsul Boeing la aceste probleme s-a dovedit a fi ineficient. În special în ceea ce priveşte problemele recurente de control al calităţii.