Casa Albă a cerut ca NASA să creeze un fus orar pentru Lună. Când ar putea fi introdus

Casa Albă a cerut ca NASA să creeze un fus orar pentru Lună, important pentru explorarea spațială viitoare.

Publicat: 14 aprilie 2024, 8:42 / Actualizat: 14 aprilie 2024, 12:25

NASA va crea un nou fus orar pentru Lună până la finalul 2026. Decizia face parte din scopul principal al SUA de a pune baza unor norme internaționale în spațiu. Cum oamenii avansează din ce în ce mai mult în acest sector, dezvoltarea ar putea duce în curând la stabilirea unor colonii dincolo de Pământ.

Ideea de un fus orar lunar a apărut în contextul unui interes global de a stabili o prezență constantă pe Lună în următorii ani, scrie Space.com.

Acesta e unul dintre țelurile principale ale programului Artemis, dezvoltat de NASA.

Casa Albă a cerut ca NASA să creeze un fus orar pentru Lună

Noul standard lunar ar purta denumirea de Coordinated Lunar Time (LTC). Face parte dintr-un efort amplu de a „stabili standarde de timp pe și în jurul corpurilor cerești dincolo de Pământ”, potrivit unui mesaj intern transmis de White House Office of Science and Technology Policy (OSTP) pe 2 aprilie.

Casa Albă a cerut ca NASA să creeze acest nou fus orar, dar nu se știe dacă va fi unul singur sau împărțit pe mai multe ore, precum cel de pe Pământ.

„Conducerea SUA definește un standard potrivit. Unul care aduce acuratețea și rezistența necesare pentru a funcționa într-un mediu lunar extrem. De pe urma căruia vor beneficia toate țările care ajung în spațiu,” scria în mesaj.

Pe Lună, gravitația e mai slabă decât pe Pământ. Ca urmare, timpul de pe Lună e mai rapid, cu 58.7 microsecunde în fiecare zi. Deși diferența e minimă, poate îngreuna comunicarea viitoarelor misiuni lunare cu Pământul. În plus, poate îngreuna și urmărirea sateliților, pozițiilor echipajului spațial și altele.

„Ca NASA, companiile private și agențiile spațiale din întreaga lume vor lansa misiuni către Lună, Marte și mai departe,” a declarat Steve Welby, director în cadrul OSTP. „Așa că e important să stabilim un standard de tim spațial pentru siguranță și acuratețe.”

Ca urmare, Casa Albă a cerut ca NASA să creeze un fus orar special pentru Lună. Pe Pământ, trecerea timpului e măsurată de mai multe ceasuri atomice. Acestea se află în diferite locații de pe planetă. Un sistem similar de ceasuri atomice pe Lună ar putea fi folosit pe viitor.

Luna ar putea avea ceasuri atomice

„Un ceas atomic pe Lună va funcționa la un ritm diferit față de un ceas de pe Pământ,” a declarat Kevin Coggins, manager în cadrul NASA. „E logic că atunci când te duci pe un alt corp terestru, precum Luna sau Marte, ca fiecare să aibă propriul puls.”

În spațiu, există mai multe metode prin care agențiile măsoară trecerea timpului. Astronauții de la bordul ISS, care se află în orbita joasă a Pământului, folosesc fusul orar  Coordinated Universal Time (UTC). Pentru celelalte zone, NASA folosește Spacecraft Event Time pentru misiuni specifice.

Cum misiunile spațiale se înmulțesc, Casa Albă a cerut ca NASA să creeze un fus orar pentru Lună.

Pentru a stabili LTC pe Lună, agenția spațială că „mai mulți experți în domeniu, din comunitatea internațională, discută o abordare pentru a oferi recomandări către International Astronomical Union pentru referințe de timp”.

Programul Artemis intenționează să trimită oameni pe Lună începând cu septembrie 2026. Misiunea va avea loc cu 3 luni înainte de termenul limită pentru stabilirea LTC. În trecut, China a anunțat o misiune lunară până la finalul deceniului. India vrea să trimită oameni pe Lună până în 2040.

Lună plină cu flori roz în partea de jos, pentru a ilustra luna florilor 2023