Experții au descoperit un dinozaur imens. La ce dimensiune impresionantă putea ajunge creatura cu un gât de 15 metri lungime

Experții au descoperit un dinozaur imens, ce are o lungime a gâtului de 15 metri, dincolo de restul corpului masiv.

Publicat: 19 martie 2023, 9:56

O nouă analiză a unor fosile descoperite în China a scos la iveală un dinozaur enorm. Acesta e numit Mamenchisaurus sinocanadorum și are un gât cu o lungime de 15 metri, adică de 1.5 ori mai lung decât un autobuz.

Rămășițele fosilizate ale dinozaurului au fost recuperate în 1987, în Regiunea Autonomă Xinjiang-Uigură, din nord-vestul Chinei, scrie The Guardian.

Acestea au aparținut unui dinozaur ce a trăit în urmă cu aproximativ 162 de milioane de ani.

Experții au descoperit un dinozaur imens

Deși fosilele au mai fost analizate în trecut, abia acum a fost obținut un rezultat corect, potrivit experților. Dinozaurul făcea parte din clasa sauropozilor. Specimene de sauropozi puteau avea o lungime de 50 de metri, de la vârful cozii la bot. În plus, puteau aveau greutăți de peste 70 de tone.

Experții au descoperit un dinozaur imens din acest grup cu ajutorul fosilelor. Ei au putut estima lungimea gâtului prin compararea cu fosile întregi ale unor dinozauri înrudiți.

„Mamenchisaurus sinocanadorum ar putea fi sauropodul cu cel mai lung gât descoperit până acum. Dar există șanse că existau alții și mai mari și lungi, care trăiau în Jurasic, în zona în care se află acum China,” a declarat Andrew Moore, paleontolog în cadrul Universității Stony Brook, din New York.

„Dacă nu vrem să credem pur și simplu că am avut norocul să descoperit cel mai mare sauropod care a existat vreodată, presupunerea noastră de bază va fi întotdeauna că existau animale mai mari. Putem doar să sperăm că unii dintre acei titani s-au fosilizat și așteaptă să fie descoperiți de paleontologi,” a continuat Moore.

Un gât lung era o caracteristică a sauropozilor și putea atinge dimensiuni notabile, așa cum au demonstrat experții care au descoperit un dinozaur imens. Acest gât le permitea dinozaurilor să consume arii vaste de vegetație în timp ce stăteau într-un singur punct. Ca urmare, consumau tone de hrană fără să depună prea mult efort.

E posibil ca un gât lung să fi ajutat animalele și să își răcească trupul, pentru că aveau o suprafață a corpului mai mare.

Sauropozii sunt unii dintre cei mai de succes dinozauri din istorie

Stilul de viață al sauropozilor a avut un succes impresionant, potrivit experților. Aceștia au evoluat la începutul istoriei dinozaurilor, până în momentul în care nu au mai dominat planeta. Acest lucru s-a întâmplat după impactul cu asteroidul devastator, incident ce a avut loc în urmă cu 66 de milioane de ani.

Singurii dinozauri care au supraviețuit acestui cataclism sunt strămoșii păsărilor moderne. Chiar și așa, experții au descoperit un dinozaur sauropod imens. Demonstrează că aceștia au evoluat într-un mod care a asigurat supraviețuirea speciilor timp de zeci de milioane de ani.

De mai multe decenii, experții s-au întrebat cum sauropozii puteau avea corpuri atât de mari și gâturi atât de lungi. O analiză a fosilelor Mamenchisaurus a scos la iveală faptul că vertebrele acestor dinozauri erau goale pe interior și ușoare. Trăsături osoase similare se găsesc și în cazul păsărilor.

Dinozaur T.Rex mare cu un dinozaur mai mic lângă, într-o pădure preistorică. Un nou studiu rescrie adevărul despre T.Rex