Pământul ar ascunde fragmentele unei alte planete în interior. Cum e posibil fenomenul inedit, potrivit experților

Experții susțin că Pământul ar ascunde fragmentele unei alte planete în interior, în urma unui fenomen violent ce a avut loc în urmă cu miliarde de ani.

Publicat: 3 noiembrie 2023, 11:27

Experții au propus o nouă teorie care ar putea explica 2 dintre misterele lumii în același timp. De milenii, oamenii au vrut să afle de unde provine Luna. Cea mai cunoscută teorie susține că Luna s-a creat în urmă cu 4.5 miliarde de ani.

Atunci, o planetă de mărimea Marte s-ar fi izbit de Pământ, care era în procesul de formare, potrivi CBS News

Acest impact între Pământ și proto-planeta numită Theia a dus la o cantitate enormă de praf și fragmente în spațiu. Acestea ar fi format Luna de-a lungul timpului.

Pământul ar ascunde fragmentele unei alte planete în interior

Oamenii de ştiinţă au propus o nouă teorie care ar putea rezolva două mistere simultan, informează AFP, scrie AGERPRES

Coliziunea cu Theia, o protoplanetă de mărimea lui Marte, ar fi propulsat o cantitate suficientă de materie în spaţiu pentru ca aglomerarea acesteia să formeze Luna. Dar experții cred că Pământul ar ascunde fragmentele acestei planete în interior.

Rămâne doar să fie găsite acele rămăşiţe din Theia. Acest lucru ar fi posibil privind sub pământ, nu spre cer, potrivit unui studiu publicat miercuri în revista Nature. Studiul a fost realizat de o echipă de cercetători ai unor instituţii în principal americane.

La adâncimea de 2.900 de kilometri sub scoarţa planetei noastre se află două mari „bule”. Acestea îi intrigă pe oamenii de ştiinţă după descoperirea lor cu ajutorul undelor seismice în anii 1980. Plasate pe fundul mantalei terestre, stratul care separă nucleul Terrei de scoarţă, acele mase, fiecare de mărimea unui continent, sunt situate sub Africa şi Oceanul Pacific.

Ele sunt mai fierbinţi şi mai dense decât mediul care le înconjoară. Iar simulările computerizate ale cercetătorilor sugerează că aceste mase sunt „relicve îngropate” ale protoplanetei Theia. Ar fi pătruns în interiorul Terrei în momentul coliziunii.

Află și ce temperatură are Luna la suprafață.

Acea coliziune a fost „evenimentul cel mai violent suferit de Terra” în întreaga sa istorie, a declarat Qian Yuan, cercetător în geodinamică la Institutul de Tehnologie din California (CalTech) şi autorul principal al noului studiu. Cu ajutorul cercetării, experții au concluzionat că Pământul ar ascunde fragmentele planetei Theia în interior.

Ceea ce face să fie „foarte, foarte ciudat” este faptul că nu a mai rămas nicio urmă vizibilă, spune el. Şi acest detaliu i-a motivat următoarea reflecţie: „Unde este impactorul? Răspunsul meu: sub pământ”.

Protoplaneta Theia s-ar fi izbit de Pământ la viteza de 36.000 km/h

Noul studiu i-a făcut pe experţii din două discipline foarte diferite, spaţiul şi geologia, să colaboreze.

Protoplaneta Theia a percutat Terra, pe atunci încă în formare, cu peste 36.000 km/h. E o viteză suficientă pentru ca o parte a impactorului să pătrundă „foarte adânc în mantaua inferioară a Terrei”, afirmă autorii studiului.

Acele bucăţi de rocă în mare parte topită au diametre de mai multe zeci de kilometri. S-au răcit şi, prin solidificare, au coborât până la limita dintre manta şi nucleul Terrei. Acest lucru a fost ajutat de o proporţie mai mare de oxid de fier decât cea din mediul terestru. Ceea ce le-a făcut mai grele. Pământul ar ascunde fragmentele planetei Theia cu ajutorul acestui fenomen.

Fragmentele s-au acumulat în două mase distincte. Fiecare dintre ele este mai mare decât Luna, potrivit lui Qian Yuan. Expertul insistă, de altfel, pe faptul că aceste concluzii sunt rezultatul unor modele şi simulări probabil imperfecte.

Un expert în ştiinţele Pământului şi în explorarea planetară de la Universitatea Stirling din Scoţia a declarat că teoria avansată de Qian Yuan „se potriveşte cu mai multe indicii existente”. „Este o descoperire semnificativă”, a spus Christian Schroeder, care nu a participat la realizarea noului studiu.

Lună plină mare, pe cer albastru, ca ultima Super Lună a anului 2022