Orionide 2023. Când va avea loc „una dintre cele mai frumoase” ploi de meteoriți din acest an

Ploaia de meteoriți Orionide 2023, considerată una dintre „cele mai frumoase”, va atinge cel mai spectaculos moment în curând.

Publicat: 21 octombrie 2023, 7:23

În luna octombrie, în fiecare an, Pământul trece prin resturile din coada cometei Halley. Rezultatul e ceea ce NASA numește „una dintre cele mai spectaculoase ploi de meteoriți din an”, Orionidele.

Ploaia de meteoriți va dura până pe noiembrie 2022, dar cel mai spectaculos moment al fenomenului va avea loc în acest weekend, scrie Science Alert

Cel mai bun moment de a privi Orionidele va fi între miezul nopții și răsăritul din noaptea de 21 octombrie, potrivit experților. E posibil să te bucuri de fenomen la capacitate maximă și duminica.

Orionide 2023 e considerată una dintre cele mai spectaculoase ploi de meteoriți din an

În noaptea de 21 octombrie, cei interesați vor vedea până la 20 de meteoriți pe oră, care ard în atmosfera Pământului. Fenomenul e vizibil și în emisfera nordică, și în cea sudică.

Ploaia de meteoriți Orionide, ce se va încheia pe 22 noiembrie în 2023, poartă această denumire pentru că par să provină dintr-o regiune aflată la nord de a 2-a cea mai strălucitoare stea din constelația Orion, Betelgeuse.

Inițial, aceste puncte sclipitoare care apar anual s-au format din rămășițele nucleului cometei Halley. Dar de când s-au despărțit de cometă, au rămas fragment într-un nor, ce se află în spatele rocii spațiale care orbitează Soarele la fiecare 76 de ani.

Află care sunt cele mai spectaculoase ploi de meteoriți din 2023.

Cum Pământul trece prin acest nor de 2 ori pe an, aceste fragmente se ard în atmosfera Pământului. De aici și denumirea de stele căzătoare, pentru că apar drept niște puncte strălucitoare în picaj.

Ploaia de meteoriți Orionide e faimoasă mai ales datorită primilor meteoriți. Aceștia ating viteza de 66 km/s în atmosfera Pământului, potrivit NASA. Orionide din 2023 nu vor face excepție.

La această viteză, lasă urme pe cer care pot dura de la câteva secunde la câteva minute. Astfel de meteoriți rapizi pot produce și bile de foc (meteoriți care strălucesc extrem de puternic timp de câteva secunde).

Pentru a vedea ploaia de stele, trebuie să găsești un loc izolat

Din cauza poluării cu lumină, e foarte dificil să vezi o ploaie de meteoriți din oraș, chiar și în condiții meteo perfecte. Ca urmare, trebuie să găsești un loc izolat, pentru a te asigura că nu există surse de lumină artificiale în apropiere.

„Trebuie să te pregătești cu un scaun de dormit, o pătură sau un scaun pliabil,” sugerează NASA.

„Stai pe spate, cu picioarele spre sud-est dacă te afli în emisfera nordică. Sau spre nord-est dacă ești în emisfera sudică,” a continuat NASA, dacă vrei să vezi Orionide în 2023. „Uită-te în sus, la cât de mult din cer poți. După mai puțin de 30 de minute în întuneric, ochii tăi se vor adapta și vei începe să vezi meteoriții.”

„Trebuie să ai răbdare. Spectacolul va dura până la răsărit, așa că ai destul timp,” a continuat agenția spațială.

Trebuie să găsești și constelația Orion pe cer, ca să vezi punctul din care apar meteoriții. Din acest punct, te vei bucura de cea mai bună priveliște.

Hife de ciuperci, în nuanțe de verde, pentru a ilustra un om care a fost infectat cu o ciupercă periculoasă