O țestoasă gigant „dispărută” a fost descoperită în timp ce se relaxa pe o insulă. Specia nu a mai fost văzută de 100 de ani

O țestoasă gigant „dispărută” a fost descoperită pe o insulă din Galapagos, la 100 de ani după ce a fost zărit ce s-a crezut a fi ultimul exemplar.

Publicat: 12 iunie 2022, 7:23

O specie rară de pe Insulele Galapagos, numită „țestoasă gigant fantastică”, a fost considerată dispărută timp de mai bine de un secol. Acum, a fost identificată oficial, după mai bine de 100 de ani.

Experții considerată această descoperire „o reușită importantă” pentru biodiversitatea Insulelor Galapagos, scrie The Guardian

Animalul e primul exemplar al speciei Chelonoidis phantasticus ce a fost văzut din 1906. În acel an, exploratorul Rollo Beck a descoperit un mascul al speciei.

Noul exemplar a fost numit Fernanda, după Insula Fernandina. Aceasta e o zonă vulcanică activă ce nu a fost explorată detaliat. Se află în vestul Arhipelagului Galapagos.

„Tot ceea ce știam despre această specie indica faptul că era dispărută,” a declarat Stephen Gaughran, cercetător din cadrul Universității Princeton și unul dintre conducătorii cercetării. Studiul a fost publicat în jurnalul Communications Biology.

„Așa că e o reușită importantă pentru o specie pe care o consideram dispărută timp de 100 de ani să apară brusc aici,” a continuat Gaughran despre o țestoasă gigant „dispărută” care a fost descoperită recent.

Fernanda a fost descoperită inițial în 2019, în timp ce se relaxa într-un pâlc de verdeață, aflat între lava solidă de pe insulă. Experții sperau că specia extrem de rară nu e, de fapt, dispărută. Ei au prelevat mostre ADN pentru a testa această teorie.

Experții din cadrul Universității Princeton au secvențiat genomul a țestoaselor din 1906 și 2019. Astfel, au demonstrat că ambele exemplare sunt membre ale aceleiași specii de „țestoasă gigant fantastică”. Specia e semnificativ diferită din punct de vedere genetic față de celelalte 13 specii de țestoase care se găsesc în Galapagos.

Cum o țestoasă gigant „dispărută” a fost descoperită recent, aceasta ar putea fi inclusă pe Lista Roșie IUCN, pentru speciile vulnerabile, în stadiu critic de dispariție. Din cele 13 specii de țestoase de pe Galapagos, una dintre ele deja a dispărut. Țestoasele din Galapagos sunt unele dintre cele mai longevive animale.

Exemplarul descoperit acum e mai mic decât celelalte țestoase

Experții estimează că Fernanda are în jur de 50 de ani. Ea are o dimensiune mai mică decât țestoasele gigant obișnuite. E posibil ca această diferență să fie cauzată de faptul că insula vulcanică nu are foarte multă vegetație. Din acest motiv, experții s-au îndoit inițial că Fernanda face parte dintr-o specie nativă.

Inițial, în 1906, zoologii au crezut că specimenul a fost dus pe Insula Fernandina. Chiar dacă țestoasele nu înoată, acestea pot pluti. În plus, pot fi cărate între insule în timpul evenimentelor meteo extreme au prin intervenția umană. Acum, a fost descoperită o țestoasă gigant „dispărută”, din aceeași specie.

„Părea o explicație mult mai plauzibilă decât o țestoasă care a ajuns acolo de pe o altă insulă,” a declarat Gaughran.

Recent, primul pui albinos de țestoasă de Galapagos s-a născut în captivitate.

Această descoperire sugerează că Fernanda a ajuns pe insulă, dar e posibil să nu fi venit singură. În plus, e posibil să fi existat mai multe populații ale acestor țestoase pe insulă, la un moment dat.

„Această descoperire e extrem de interesantă, din punct de vedere al evoluției și al perspectivelor de conservare,” a declarat Michael Russello, cercetător în cadrul Universității British Columbia.

2 planete cu o stea între ele, una mai mare decât cealaltă, precum cea mai mare planetă descoperită vreodată