Experții propun un plan cu preț accesibil pentru terraformarea planetei Marte. Ce metodă inedită au propus

Experții vorbesc despre terraformarea planetei Marte de mai multe decenii, dar un obstacol semnificativ a fost întotdeauna costul ridicat al unui astfel de proiect.

Publicat: 9 august 2024, 13:56 / Actualizat: 9 august 2024, 17:12

Mars ar putea fi planeta cea mai similară cu Pământul, cel puțin din Sistemul Solar. Chiar și așa, e un deșert rece inospitalier, cu o atmosferă subțire, pe care oamenii nu o pot respira. Dacă oamenii vor să creeze o colonie semnificativă pe Planeta Roșie, atunci mediul său trebuie schimbat radical.

Până acum, cele mai multe propuneri pentru a terraforma Marte includ transportarea unui volum imens de materiale de pe Pământ, scrie Futurism

Dar o nouă cercetare sugerează că un astfel de cost enorm poate fi evitat. Experții propun un plan radical de încălzire rapidă a planetei Marte cu ajutorul unor particule de praf speciale, create din mineralele abundente pe suprafața planetei.

Experții propun un plan cu preț accesibil pentru terraformarea planetei Marte

Studiul a fost publicat în jurnalul Science Advances. Potrivit experților, injectarea acestor particule în atmosferă ar putea crea un efect de seră. Ceea ce ar încălzi Marte cu 50 de grade Celsius în doar câteva luni. O astfel de temperatură ar putea topi permafrostul planetei.

„Acest lucru sugerează că bariera în încălzirea planetei Marte, pentru a permite existența apei lichide, nu e atât de mare cum se credea în trecut,” a declarat Edwin Kite, coautorul studiului despre terraformarea planetei Marte.

Se pare că secretul acestei abordări depinde de fierul și aluminiul care se găsesc în mod natural în praful de pe Marte. Prinse în acest praf, metalele nu absorb foarte bine căldura. De fapt, răcesc ușor suprafața.

Dar folosirea metalelor în alte scopuri poate schimba acest lucru. Cu ajutorul fierului și aluminiului, experții au creat mici particule, sub formă de nanotije care au lungimi de 9 micrometri. Adică mai mici decât un bob de sclipici.

După ce ar fi lansate aceste nanotije, potrivit teoriei, peliculele vor ajunge în atmosfera superioară a planetei, purtate de vânt. Acolo, vor putea deveni agenți importanți pentru efectul de seră. Aceste nanotije permit trecerea luminii solare. În plus, reflectă radiația înapoi pe suprafața marțiană. Pe scurt, ar prinde căldura aproape de suprafață. Ceea ce ar ajuta semnificativ terraformarea planetei Marte. Recent, NASA a descoperit și potențiale forme de viață antice pe Planeta Roșie.

La 10 litri pe secundă, timp de 1 deceniu, aceste particule ar încălzi planeta Marte cu 86 de grade Fahrenheit. Adică temperatura necesară pentru a schimba temperatura de la suprafața planetei, ce e de aproximativ – 85 de grade.

Experții vor să folosească metalele care se găsesc deja pe suprafața Marte

Această abordare ar necesita eliberarea a 2 milioane de tone de material pe an. Deși pare mare, volumul e de 5.000 de ori mai mic decât cantitatea necesară pentru alte abordări de geoinginerie. În plus, acest plan presupune folosirea fierului și aluminiului care se găsesc deja pe planetă.

Așa că e o strategie care ar putea funcționa fără prea multe bătăi de cap. Terraformarea planetei Marte e oricum un proces complex, dar această abordare ar putea fi o alternativă bună.

Dar, dincolo de această strategie, sunt necesare și alte măsuri complexe până când Marte va putea deveni o planetă pe care pot supraviețui oamenii.

„Creșterea temperaturii planetei e doar unul dintre lucrurile pe care trebuie să le facem pentru a putea trăi pe Marte fără ajutor,” a declarat Juan Alday, cercetător în cadrul Universității Open.

Chiar și cu această strategie, aerul marțian ar fi prea fragil pentru a putea fi respirat. În plus, solul nu ar fi îndeajuns de bogat în nutrienți, pentru a putea crește culturi. Dar pentru terraformarea Planetei Roșii, primul pas necesar e încălzirea planetei.

Straturile planetei, din interior spre exterior, pe fundal negru. Experții au descoperit recent stratul ascuns sub plăcile tectonice