De ce se rotește Pământul mai lent. Și zilele au devenit mai lungi din cauza procesului periculos

Experții au dezvăluit de ce se rotește Pământul mai lent în ultima perioadă, fenomen ce duce și la lungirea zilelor și poate fi catastrofal pentru planetă.

Publicat: 20 iulie 2024, 6:57

Topirea gheții din Groenlanda și Antarctica duce la mărirea oceanelor în apropierea Ecuatorului. Ca urmare a acestui fenomen alarmant, viteza la care se rotește Pământul se schimbă. Potrivit unui nou studiu publicat în Proceedings of the National Academy of Sciences, schimbarea climei duce și la zile mai lungi, dat fiind faptul că rotirea Pământului e mai lentă.

O singură rotație a planetei durează 24 de ore și reprezintă o zi. Câteva milisecunde adăugate la această perioadă de 24 de ore poate duce la probleme globale atunci când vine vorba de infrastructura digitală și precizia sateliților GPS care orbitează planeta, scrie Forbes.

Experții susțin că o astfel de schimbare poate avea un impact și asupra călătoriilor spațiale. Dincolo de faptul că încălzirea globală poate distruge planeta așa cum o știm.

De ce se rotește Pământul mai lent

Din ce în ce mai multă apă din regiunile polare ajung în oceanele lumii. Mai ales în zona Ecuatorului. Ceea ce afectează viteza de rotație a Pământului, susține studiul.

„Ceea ce înseamnă că o schimbare a masei are loc și acest lucru afectează rotația Pământului,” a declarat Benedikt Soja, profesor în cadrul ETH Zurich, ce a dezvăluit de ce se rotește Pământul mai lent. „E ca atunci când un patinator realizează o piruetă. Întâi își ține brațele aproape de corp, după care le întinde.”

Pe măsură ce masa se mută de la axa de rotație, crește inerția fizică și rotația, ce inițial era mai rapidă, încetinește.

Într-o rotație de 24 de ore există 86.400 de secunde. Forța gravitațională a Lunii încetinește ziua cu aproximativ 2.3 milisecunde la fiecare secol. Luna folosește energia de rotație a Pământului pentru a se distanța de planeta noastră. În aproximativ 200 de milioane de ani, Luna se va afla la o distanță mai mare de Pământ. În acel moment, planeta noastră se va roti mai încet. Astfel, durata unei zile ar putea atinge pragul de 25 de ore.

Dar acesta e un proces natural. Încălzirea globală nu e, dat fiind faptul că e cauzată de activitatea umană. Și poate avea un impact mai mare decât cel pe care îl are Luna.

„Noi oamenii avem un impact mai mare asupra planetei decât ne dăm seama,” a continuat Soja, ce a dezvăluit de ce se rotește Pământul mai lent. „Și acest lucru, în mor natural, pune o responsabilitate mare pe noi atunci când vine vorba de viitorul planetei noastre.”

Încălzirea globală schimbă și unghiul rotației Pământului

Dincolo de faptul că încălzirea globală duce la încetinirea rotației, schimbă și unghiul acesteia. În punctul exact în care axa se intersectează cu suprafața Pământului se mută cu aproximativ 10 metri la fiecare 100 de ani. Potrivit studiului, acest fenomen e cauzat de topirea ghețarilor, dar și mișcării din interiorul Pământului.

„Schimbarea climei duce la mutarea axei Pământului. Și se pare că reacția de la încercarea conversării avântului de la unghiul precedent schimbă și dinamica din nucleul Pământului,” a continuat Soja.

Dincolo de ce se rotește Pământul mai lent, studiul a investigat și modul în care s-au mutat polii de rotație din 1900.

Mai multe cercetări susțin rezultatele acestei analize. Potrivit altui studiu, deja a fost observată o ușoară lungire a zilei. Ce ar putea fi cauzată de încetinirea nucleului Pământului în ultimii 14 ani.

Rocă de aur într-o farfurie din metal, cu un târnăcop, printre pietre, pentru a ilustra cum un bărbat a găsit 2 roci imense