Cum decid virusurile dacă să își omoare gazda sau nu. Experții au descoperit cum pot lua microorganismele o astfel de decizie

Experții au descoperit cum decid virusurile dacă să își omoare gazda sau nu, prin studierea procesului inedit care are loc.

Publicat: 6 aprilie 2024, 7:23 / Actualizat: 6 aprilie 2024, 11:01

Experții au descoperit un proces decizional complex, care ajută virusurile să aleagă dacă rămân prietenoase cu gazda lor sau dacă vor încerca să o distrugă. Cercetătorii au descris cum virusurile pot prelua controlul asupra sistemului imunitar al bacteriilor, destinat să lupte împotriva acestui pericol.

Cercetătorii israelieni au descifrat un proces complex de luare a „deciziilor”.

Acesta ajută virusurile să aleagă să îşi ucidă bacteriile gazdă sau să rămână în „relaţii de prietenie” cu acestea, a anunţat Universitatea din Tel Aviv (TAU) într-un comunicat citat de agenţia Xinhua, scrie AGERPRES.

Cum decid virusurile dacă să își omoare gazda sau nu

Publicat în jurnalul ştiinţific Nature Microbiology, studiul a dezvăluit modul în care virusurile bacteriofage se folosesc de sistemul imunitar al bacteriilor.

Acesta e conceput în mod normal să distrugă virusurile, dar e folosit de acestea pentru a lua decizia. Ceea ce poate conduce la moartea bacteriei gazdă. Astfel, experții au studiat cum decid virusurile dacă să își omoare gazda sau nu.

În mod obişnuit, virusurile bacteriofage au tendinţa de a rămâne în „aşteptare” în interiorul bacteriei gazdă. Acest lucru se întâmplă atunci când detectează concentraţii ridicate de semnale de la alte virusuri bacteriofage din exterior. În timpul acestei faze latente, virusurile bacteriofage se integrează în genomul bacteriei. Ceea ce ajută la dezvoltarea simbiotică a gazdei.

Însă, atunci când nu sunt detectate semnale externe, virusurile bacteriofage dezactivează sistemul de apărare al gazdei. Devin active şi violente, se replică rapid, ucid gazda şi trec la următoarea ţintă.

Această descoperire este importantă. În special deoarece anumite bacterii, cum ar fi cele care provoacă holera la om, pot deveni mai dăunătoare în cazul în care adăpostesc virusuri bacteriofage în stare latentă în interiorul lor.

În plus, virusurile bacteriofage prezintă potenţialul de a acţiona ca alternative la antibiotice în lupta cu bacteriile patogene. Astfel, studii viitoare asupra virusurilor bacteriofage pot îmbunătăţi înţelegerea virusurilor în general. În acest sens, experții au studiat cum decid virusurile dacă să își omoare gazda sau nu.

Virusurile pot fi folosite în lupta contra bacteriilor

Conceptul de folosire a virusurilor pentru a omorâ bacteriile a apărut în urmă cu peste 1 secol. Acesta a fost documentat cu 1 deceniu înainte de descoperirea penicilinei, în 1928. Acum, doctorii au folosit același concept și au introdus virusuri în piciorul femeii, pentru a omorî bacteria.

Descoperirea antibioticelor a dat naștere unei noi ramuri de studiu. Astfel, tratamentul cu bacteriofagi nu a primit la fel de multă atenție. Dar acum experții au studiat cum decid virusurile dacă să își omoare gazda sau nu. Ceea ce poate dezvolta acest sector de cercetare.

Interesul în bacteriofagi, virusuri ce infectează bacterii, a crescut în ultimul deceniu, potrivit Live Science. Experții au cercetat noi strategii pentru a putea combate bacteriile rezistente la antibiotice.

Doctorii au introdus recent virusuri în piciorul unei paciente pentru a combate bacteriile. Și experții au avut succes cu acest experiment. Metoda poate avea același obstacol ca în cazul antibioticelor, însă. Așa cum bacteriile pot evolua pentru a fi rezistente la medicamente, pot evolua pentru a se proteja de virusuri, potrivit unui studiu din anul 2021.

Virus cu albastru și portocaliu, similar cu unele dintre cele mai periculoase virusuri din istorie