Așa ceva nu s-a mai văzut pe suprafața planetei Marte până acum. Ce imagine a dezvăluit NASA

Experții NASA au descoperit un detaliu inedit pe suprafața planetei Marte, așa cum nu a mai fost văzută până acum.

Publicat: 11 octombrie 2024, 13:03 / Actualizat: 11 octombrie 2024, 14:04

NASA a publicat recent o imagine pe Internet cu cea mai clară perspectivă făcută publică până acum. În imagini, se vede un peisaj așa cum puțini își imaginează pe Planeta Roșie, cunoscută drept un țel în explorarea spațială.

În imagine, se văd roci neobișnuite pe Planeta Roșie, scrie Daily Mail.

În ciuda denumirii planetei, aceste roci au culoare albastră.

Așa ceva nu s-a mai văzut pe suprafața planetei Marte până acum

Imaginile au fost surprinse de roverul Perseverance, care explorează Planeta Roșie. Aceasta e o formațiune geologică care a surprins experții, numită și „prima de acest gen”. Acestea se află în bazinul unui fost lac antic.

Pe suprafața planetei Marte, aceste roci albastre sunt de bazalt vulcanic. Înconjoară roci albe, cu puncte, care au o compoziție așa cum NASA nu a mai descoperit până acum pe Marte.

Echipa NASA a numit acest câmp de roci Muntele Washburn. În onoarea unui munte care se găsește în Parcul Național Yellowstone.

Perseverance explorează acest bazin antic, numit craterul Jezero, din 2021. A fost, la un moment dat, format de impactul unui asteroid.

În urmă cu 3.7 miliarde de ani, în craterul Jezero se afla apă. Experții au descoperit dovezile unui paleo-lac și o deltă aflată în afara diametrului de 28 de mile al craterului.

În crater se găsesc noroi și nisip cu aceeași consistență care conservă fosile pe Pământ. Acestea au fost aduse în Jezero de către râurile care s-au scurs în lacul antic. Există acolo și lut moale, pe care Perseverance l-a analizat. NASA crede că în acest crater s-a aflat, la un moment dat, viață extraterestră.

„Uneori, pur și simplu vezi un lucru ciudat în peisajul marțian,” a declarat dr. Katie Stack Morgan, expertă în cadrul NASA. „Și echipa spune: „Oh, hai să mergem acolo!”

Cele mai multe dintre aceste roci albastre de pe suprafața planetei Marte, precum cele de pe Muntele Washburn, sunt din bazalt vulcanic.

„Marte e compus mai ales din roci similare cu bazaltul terestru, numit magmă toleiitică,” susține dr. G. Jeffrey Taylor, din cadrul Universității din Hawaii. „Care compune cele mai multe insule oceanice, crestrele din mijlocul oceanelor și fundul oceanelor sub sedimentele terestre.”

Roca plină de puncte albe a atras atenția NASA

Printre acești roci albastre, NASA a observat și o piatră plină de puncte albe, care a atras atenția experților.

„Acesta a fost un exemplu perfect al căutării lucrului care să ne atragă atenția,” a declarat dr. Stack Morgan. „Pentru că e atât de luminoasă și albă.”

Perseverance a surprins imaginea de pe suprafața planetei Marte cu ajutorul sistemului Mastcam-Z. Acesta include 3 camere care se află la înălțimea la care s-ar afla ochii unui om.

NASA a numit noua rocă albă Atoko Point, după stânca din Marele Canion. Are o lungime de 45 de centimetri și o înălțime de 35 de centimetri.

Cu ajutorul instrumentelor pe care le are, Perseverance a concluzionat că e un tip de rocă descoperit în premieră pe Marte.

Capsula Starliner, pentru care a fost amânată lansarea, deasupra unei rachete ULA, Atlas V, cu cerul pe fundal